Zo vermijd je een plots vertrek van een medewerker of een conflict in je team
Plots kondigt een teamlid aan dat die vertrekt … en je had het niet zien aankomen. Of een conflict onder collega’s ontploft … en je wist niet dat er wat sluimerde. Functioneringsgesprekken hadden jou als teamverantwoordelijke of als zaakvoerder voeling kunnen geven met wat leefde. Al vragen ze wat tijd en energie, functioneringsgesprekken zijn nooit tijdverlies. Die 1-op-1-gesprekken kunnen echt impact hebben en ieders werkdag aangenamer maken. We lijsten de vier belangrijkste voordelen op.
Betere prestaties
In een functioneringsgesprek kan je als leidinggevende je verwachtingen benadrukken. Net dat wat heel wat medewerkers willen: duidelijke doelen. Bovendien kunnen medewerkers door deze frequente momenten van feedback sneller schakelen. Problemen of verbeterpunten worden gericht aangepakt. Dat bespaart jou heel wat kostbare tijd bij het bijsturen van fouten, en de planning en uitvoering van taken binnen je team verloopt daardoor veel vlotter.
Meer motivatie
Functioneringsgesprekken motiveren je medewerkers, áls je ook stilstaat bij hun successen, niet alleen bij de werkpunten. Als iemand bijvoorbeeld een probleem goed heeft gecounterd of een project prima heeft opgestart, verdient dat een pluim. Deze erkenning en waardering geven mensen een impuls. Zo gaan je teamleden nog beter hun best doen. Jij als leidinggevende krijgt een beter inzicht in waar je medewerkers energie van krijgen en wat hen motiveert. Sommigen werken beter onder stress en hebben strakke deadlines nodig. Anderen verlammen bij stress en verliezen overzicht bij te veel deadlines. Iets voor jou om individueel op in te spelen.
Sterkere groei
Functioneringsgesprekken bieden de kans om even stil te staan bij valkuilen en groeikansen van specifieke teamleden. Wat loopt moeilijk? Welke hindernissen blokkeren iemands efficiëntie? Misschien is timemanagement iemands grootste uitdaging, of heeft een nieuwe collega een digitale tool niet onder de knie. Daarop kunnen jullie in een veilige omkadering ingaan tijdens een functioneringsgesprek. Er kunnen ook meteen oplossingen worden gezocht: misschien kan een opleiding of coachingstraject helpen.
Warmere werksfeer
Medewerkers durven niet altijd te zeggen waar ze mee zitten: conflicten met collega’s of leidinggevenden, stress door tijdsdruk, frustraties, problemen in de privésfeer,… Er zijn heel wat achterliggende factoren die een rol kunnen spelen in de resultaten van je medewerkers. Door hiernaar te vragen tijdens een individueel functioneringsgesprek kunnen problemen vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt worden. Wat de werksfeer ten goede komt. Bovendien ben je zo zelf ook goed op de hoogte van wat er leeft op de werkvloer.