4 vragen die je moet stellen alvorens je aanwerft

4 vragen die je moet stellen alvorens je aanwerft

4 vragen die je moet stellen alvorens je aanwerft

Ga je aanwerven? Stel jezelf dan de volgende vier essentiële vragen. Het zal je veel tijd, energie en geld uitsparen. Om hoofdpijn, nachtmerries en/of dure fouten te vermijden, beantwoord elk van de onderstaande vragen.
Zaakvoerder achter laptop

1. Heb je de juiste strategische instelling?

Is je bedrijf strategisch voorbereid om de volgende rekruteringsmethode voor te bereiden en te laten slagen? In een extreem concurrentiële markt waar het gevecht voor de witte raaf kan leiden tot wanhopige beslissingen, is het belangrijk om te weten WAT witte raven aantrekt en welke fouten je moet vermijden zodat je niet enkel de klassieke ‘jobzoekers’ aantrekt.

Zorg ervoor dat je een goede kennis hebt van de nieuwe ontwikkelingen op de markt alsook een realistisch beeld van wat goede kandidaten echt zoeken.

Als je de nieuwe regels van rekruteringsmarketing niet genoeg kent, als je niet weet wat er nodig is om witte raven aan te trekken, zal je afzien. Vandaag hebben goede kandidaten de keuze en ze zullen jouw bedrijf evalueren volgens hun specifieke criteria waar je je maar beter bewust van bent.

2. Heb je een efficiënte aanwervingsmethode ontwikkeld?

Herzie je aanwervings-en interviewprocedures, specifiek de verschillende normen die er gebruikt worden door de verschillende personen die bij de aanwervingen betrokken zijn.

Een gebrek aan geformaliseerde aanwervingsprocedures is een belangrijke bron van falen en teleurstellingen.

Iedereen die bij het aanwervingsproces betrokken is, zou de standaard procedures moeten volgen waardoor subjectiviteit bij de eindbeslissing geminimaliseerd wordt en je kans om te slagen geoptimaliseerd wordt.

3. Ben je beschermd tegen subjectiviteit?

Baseer je de interviews en evaluatieproces op basis van ‘feiten versus opinies’? Het gevaarlijkste woord binnen rekrutering is subjectiviteit. Hoe evalueer je dan de kandidaat zijn/haar potentieel, persoonlijkheid en echte kwalificaties zonder de invloed van persoonlijke meningen?

Het is dus belangrijk dat iedereen betrokken bij de rekrutering, zijn/haar evaluatie/beoordeling baseert op objectieve en rationele criteria, wanneer men de kandidaat zijn/haar potentieel, persoonlijkheid en/of kwalificaties onder de loep neemt.

4. Ben je concurrentieel genoeg?

Hoe concurrentieel is je bedrijf in het aantrekken van goede, gekwalificeerde kandidaten voor een bepaalde functie? 

De condities van de arbeidsmarkt veranderen drastisch: goede kandidaten hebben zelf hun eigen specifieke criteria bij het kiezen van een nieuwe werkgever. Dit in tegenstelling tot ‘jobzoekers’ die blij zijn om een veilige, stabiele en goed betaalde job te vinden. De goede kandidaten zijn vast en zeker op zoek naar tools om een potentiële werkgever te interviewen.

Raar genoeg, zullen kandidaten je bedrijf reeds op voorhand beoordelen, voordat ze je bedrijf nog maar bezocht hebben.

In tijden van internet, is je bedrijfsaanwezigheid voor kandidaten een reden of ze al dan niet hun kandidatuur zullen opsturen. Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van social media, een goede landing page hebt en vriendelijke manieren betoont om goede kandidaten aan te trekken. In een hoogst concurrentiële omgeving hebben kandidaten een keuze – je behandelt ze dus maar beter als potentiële klanten.