KMO managers liggen vaak wakker van hun onderneming

KMO managers liggen vaak wakker van hun onderneming

KMO managers liggen vaak wakker van hun onderneming

DE MENSEN MAKEN JE ONDERNEMING

Een KMO runnen is niet voor iedereen weggelegd. Want als bedrijfsleider sta je voor grote uitdagingen. Denk maar aan de klanten die je elke dag tevreden moet houden. Of aan de administratieve lawine die nooit stopt. Daarnaast is er nóg een aspect dat managers wakker houdt, misschien de belangrijkste oorzaak van allemaal, en dat zijn de mensen in het bedrijf.

Modern gebouw

KMO managers liggen vaak wakker van de mensen in hun onderneming. Waarom?

Omdat ze vaak niet weten hoe ze met hun mensen moeten omgaan. Wie een zaak start, staat meestal technisch heel sterk. Zo’n ondernemer kent zijn vak door en door, en dat trekt klanten aan. Resultaat? Zijn onderneming groeit als kool en op een bepaald moment moet hij mensen aan boord nemen om alles te kunnen bolwerken. Maar van de menselijke vaardigheden heeft zo’n manager meestal geen kaas gegeten. Het gevolg is dat er snel problemen opduiken met personeel in zijn bedrijf. Problemen waar hij geen oplossing voor heeft. Bijvoorbeeld wanneer hij een vervelende boodschap aan een medewerker moet overbrengen. Dan blokkeert de manager, gewoon omdat hij niet weet hoe hij zo’n situatie het best aanpakt. Hij stelt het gesprek uit en kropt intussen zijn frustraties op, tot het moment dat er druk van de ketel moet. Dan gaat hij vaak te kort door de bocht en wordt de motivatie van de medewerker onderuitgehaald. De start voor nog meer problemen.

Kan het probleem ook bij de medewerker liggen?

Iedereen heeft zijn sterktes en zwaktes, dus ook de mensen in je bedrijf. Als bedrijfsleider is het je taak om het volledige potentieel van je medewerkers in te schakelen. Dus moet je met mensen leren omgaan. Want tenslotte zijn het die mensen die je onderneming sterk maken.

Communiceren en de boel goed organiseren zijn daarom dé kerntaken van een manager. Trouwens die menselijke vaardigheden heb je evengoed nodig voor contacten met je klanten en leveranciers.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Menselijke vaardigheden ontwikkel je door de juiste training. Want let op: vaak blijft het bij goede bedoelingen. Peptalk kan kortstondig een “wauw-effect” creëren. Maar dat verdwijnt even snel als het opgekomen is. Met goede voornemens trekt de manager weer naar de werkvloer om daar vast te stellen dat de aangereikte recepten moeilijk in de praktijk toe te passen zijn. Twee weken later is de cursus alweer vergeten en is het business as usual. Bij U-Man pakken we het daarom anders aan. Hier ligt de klemtoon volledig op de praktijk. Vergelijk het met leren autorijden. Wie zijn theoretische rijexamen achter de rug heeft, kan nog niet met de auto rijden. Dat leer je pas door zelf achter het stuur te kruipen en te oefenen, oefenen, oefenen, liefst met een coach.

Daarom heeft U-Man gekozen om te werken volgens het Hubbard Management Systeem, dat wereldwijd toegepast wordt door meer dan 300.000 bedrijven – groot en klein. Deze aanpak is 100 procent op de praktijk gericht, met veel toepassingsopdrachten en een grondige follow-up. Een ideale basis voor échte vooruitgang.