Hoe kan je een medewerker op fouten wijzen?
#1 Doe het onmiddellijk.
#2 Laat de persoon altijd in zijn waarde.
Een medewerker kan een fout maken maar dat maakt de medewerker als persoon nog niet slecht. Het is een fout en die moet aangepakt worden, laat altijd de persoon in zijn waarde. Wijs regelmatig op wat de persoon goed doet en waarover je tevreden bent. Je kan bij het wijzen op een fout ook altijd vermelden wat de persoon wel goed doet.
Vb. “Je hebt je job goed gedaan, je hebt de klant heel correct te woord gestaan en ook echt geholpen. Ik zou nu ook nog graag hebben dat je de nodige aandacht besteedt aan ( … ).”
( … ) slaat dan op de fout die je wil aankaarten zoals ‘het opruimen van je werkplek’, ‘het correct invoeren van de gegevens in de computer’, ‘het respecteren van de werktijden, zowel ’s morgens als ’s avonds’, enz.
Vb. “Ik ben tevreden over de manier waarop je met je collega’s omgaat, ik vind je snelheid van rapportering zeer goed. Ik vind wel dat we nog iets moeten doen aan de kwaliteit van de verslagen die je schrijft. Op dat vlak leggen we de lat in dit bedrijf toch iets hoger. Ik zou graag hebben dat je het ook nog eens naleest vooraleer je het finaliseert om zeker te zijn dat je geen details vergeet. Hou daar in de toekomst rekening mee.”