Ontdek hoe andere leidinggevenden van lijden naar leiden zijn geëvolueerd.
Loopt niet alles even vlot op je werkvloer? Doen medewerkers niet wat je van hen verwacht? Heb je het gevoel dat je op het einde van de dag niets anders hebt gedaan dan brandjes blussen? Leidinggeven is vaak een parcours met vele hindernissen. Ontdek hoe U-Man jouw job kan vereenvoudigen in deze blog.
Communiceren, meer dan praten
Hoe cliché het ook klinkt, heel wat problemen binnen bedrijven zijn te wijten aan communicatie. Voor heel wat zaakvoerders en leidinggevenden blijft heldere communicatie dan ook het grootste struikelpunt. Want goede communicatie omvat veel meer dan vlot kunnen praten of mensen zeggen wat ze moeten doen. Het gaat over de juiste manier van communiceren, het juiste moment, de juiste persoon, de juiste frequentie en niet te vergeten, het gaat ook over luisteren en zaken opmerken.
De voordelen van goede communicatie
Je zal versteld staan van de verschillen die kwalitatieve communicatie teweeg kan brengen binnen je bedrijf, zowel qua productiviteit als sfeer op de werkvloer. Je kan namelijk zoveel teambuildings of afterworks organiseren als je maar wil, als er voor de rest geen kwalitatieve communicatie plaatsvindt zal je brandjes blijven blussen.
Helder communiceren op maat van de ontvanger
Iedereen communiceert anders, luistert anders en heeft andere gevoeligheden. Communiceren op maat van de persoon die je voor je hebt, kan daarom tot betere resultaten leiden. Er simpelweg voor zorgen dat je werknemers weten wat er verwacht wordt, kan zorgen voor een betere werksfeer. Een goede werksfeer werkt stressverlagend wat vervolgens de productiviteit van je werknemers ten goede komt. Werknemers zullen meer gemotiveerd zijn en zo ook betere resultaten behalen. Je werknemers gelukkig en jij ook. Win-win dus!
Voldoende communicatie om problemen tijdig te signaleren
We zien jammer genoeg nog al te vaak een kloof tussen top(management) en de werkvloer. Er wordt weinig tot niet, of slecht, gecommuniceerd tussen beide partijen. Dit gebrek aan communicatie zorgt ervoor dat je als leidinggevende logischerwijs niet op de hoogte bent van wat er leeft op de werkvloer. Zo worden problemen vaak te laat gesignaleerd. Te weinig informatie kan er ook voor zorgen dat je medewerkers opdrachten niet of fout uitvoeren waardoor er zaken mislopen en er kostbare tijd verloren gaat, wat perfect voorkomen kon worden.
Positieve communicatie om weerstand te verminderen
Ook de manier van communiceren met je medewerkers is van groot belang. Als je medewerkers gesprekken met jou met negatieve emoties associëren, zullen ze meer protest vertonen wanneer je iets wil meedelen en zullen deze gevoelens ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit van je team. Daarnaast zullen medewerkers niet bij jou durven/willen komen wanneer ze zelf met iets zitten. Het bespreekbaar maken van problemen is echter van groot belang om irritaties en problemen snel te kunnen oplossen.
Het is dus duidelijk dat een juiste communicatiestijl van groot belang is. U-Man heeft meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van zaakvoerders (en hun team) bij het oplossen van problemen en het boosten van resultaten binnen de onderneming.