Hoe elimineer je als bedrijfsleider 90% van de problemen binnen je bedrijf?
Zit je vol ambitieuze plannen maar krijg je je team niet mee in je enthousiasme? Heb je het gevoel dat je medewerkers je niet begrijpen? Of dat je concurrenten sneller groeien? Ontdek welke vaardigheden jouw leven als bedrijfsleider een pak aangenamer kunnen maken.
Sturende communicatie
Niets zo frustrerend als willen groeien met je bedrijf maar het gevoel hebben dat je er alleen voor staat. Medewerkers die niet doen wat je van hen verwacht of een gespannen sfeer en conflicten op de werkvloer. De juiste leiderschaps- en communicatiestijl zijn van ontzettend groot belang om de gewenste resultaten te behalen.Â
Efficiënt communiceren is hierbij een onmisbare vaardigheid en vooral niet te verwarren met goed kunnen babbelen. Door juist te leren communiceren kan je problemen en conflictsituaties sneller oplossen, krijg je de neuzen van je medewerkers makkelijker in dezelfde richting, vergroot je de werkbereidheid, … Bovendien zorgt open communicatie voor structuur binnen je bedrijf. Zo weten medewerkers wie wat doet en wat er van iedere persoon verwacht wordt.Â
Wil je meer weten over de meest rendabele leiderschapsstijl?
Doordacht delegeren
Wanneer men als bedrijfsleider nieuwe medewerkers aanwerft, lijkt het soms alsof de tijdsdruk alleen maar toeneemt. Niet echt logisch wanneer er juist extra werkkrachten bijkomen. Het probleem ligt hier vaak bij delegeren. Heel wat bedrijfsleiders ervaren moeilijkheden met het uit handen geven van bepaalde zaken. De stap van ‘zelf doen’ naar ‘laten doen’ is voor sommigen een hele uitdaging. Niet of slecht delegeren kan echter een rem op de expansie van het bedrijf veroorzaken. Daarom is het belangrijk om te leren hoe je de juiste verantwoordelijkheden kan delegeren naar de juiste personen. Zo creëer je meer tijd voor je eigen taken, minder stress en meer overzicht.Â
Intrinsieke motivatie
Elke bedrijfsleider droomt van een productief en gemotiveerd team waarbij elke medewerker individueel de gewenste resultaten kan behalen maar ook de juiste attitude bezit en vlot in teamverband functioneert. Jammer genoeg is een gebrek aan motivatie een veelvoorkomend probleem op de werkvloer en kan dit verschillende oorzaken hebben.Â
Medewerkers zijn niet altijd even gepassioneerd als jezelf over jouw bedrijf. Soms wordt gaandeweg de omkadering van bepaalde functies wat vager waardoor men meer taken moet volbrengen die energie vragen in plaats van geven. Maar ook de dynamiek op de werkvloer draagt bij aan de motivatie van medewerkers. Al deze zaken kunnen leiden tot een lage werkbereidheid en mindere resultaten.Â
Gelukkig kan jij hier als bedrijfsleider iets aan doen. Met de juiste leiderschapsstijl kan jij de intrinsieke motivatie van medewerkers aanwakkeren. Intrinsieke motivatie kan je niet afdwingen maar komt van binnenin de persoon. Op deze manier halen je medewerkers betere resultaten omdat ze dit zelf willen en niet omdat ze dit moeten.Â
Benieuwd hoe je de intrinsieke motivatie van je eigen team kan aanwakkeren?