Telkens we met iemand communiceren willen we eigenlijk heel gewoon dat de andere persoon begrijpt wat we willen, wat we voelen, of wat we denken. We willen niet meer – maar ook niet minder – dan een boodschap overbrengen.
In een bedrijfsomgeving is correct en vlot intern kunnen communiceren veel belangrijker dan men gewoonlijk denkt! Communicaties die fout lopen (in welke zin van het woord dan ook) kunnen leiden tot veel verwarring, frustraties , tijdverlies en zelfs onvoorziene kosten.
Komen deze situaties je bekend voor?
- Je hebt een klant of een medewerker die, wanneer je een gesprek met hem of haar aangaat, steeds weer van het onderwerp afwijkt. En na zo’n gesprek voel je je toch altijd zo moe…
- Je bespreekt een gevoelig onderwerp met een medewerker, en er komen emoties naar boven. Je voelt je ongemakkelijk en weet niet goed meer wat te doen.
- Je gaat een gesprek aan met iemand die je de hele tijd tegenspreekt. Je wordt boos, wat niet helpt. Of je geeft het op en je loopt weg. En dat laatste brengt je ook niet dichter bij het oorspronkelijke doel van je gesprek…
- Met sommige medewerkers heb je de indruk dat je op eieren moet lopen wanneer je hen wil benaderen. En dat maakt dat je bepaalde opdrachten uitstelt, of vragen niet stelt. Of – erger nog – je doet het dan maar zelf.
- Je hebt de indruk dat je dikwijls dezelfde boodschap moet herhalen.
En nog heel wat meer situaties …
De U-Man Communicatieworkshop
Geeft je een frisse en unieke kijk op de vraag waarom communicatie soms zo’n probleem kan zijn. Je krijgt een duidelijk inzicht in wat werkt, wat niet werkt, en wat averechts “werkt”. En vooral, waarom dat zo is.
Of anders gezegd: je leert wat je zegt tegen wie, wanneer je dat het beste doet en vooral hoe je het moet zeggen. Alles naargelang de boodschap die je wil overbrengen, en de persoon met wie je communiceert.
Moeilijk? Niet echt! Net zoals zoveel andere vaardigheden, kan je ook het geheim van doeltreffende communicatie onder de knie krijgen. Zodat het geen probleem meer hoeft te zijn.