Zo maak je een succes van kennisoverdracht

Zo maak je een succes van kennisoverdracht

Zo maak je een succes van kennisoverdracht

Kennis is macht, en je personeel is je grootste asset.

Beter nog: personeel met kennis is je grootste asset.

Hoe beter je personeel op de hoogte is van de lopende zaken in je bedrijf, hoe beter ze hun steentje kunnen bijdragen. En daarbij is efficiënte kennisoverdracht cruciaal

In dit artikel zoomen we in op:

  • het belang van kennisoverdracht;
  • de obstakels ervan;
  • manieren waarop je kennisoverdracht kunt maximaliseren.
Leerkracht geeft les

Het belang van kennisoverdracht

Als bedrijf heb je bepaalde doelstellingen die je op het einde van het jaar wilt behalen. Het liefst van al zou je die doelstellingen zelfs overtreffen.

Maar doelstellingen overtreffen is voornamelijk weggelegd voor zij die weten hoe ze moeten samenwerken. Je bedrijf bestaat niet uit eilandjes van IT’ers, product managers of marketeers.

Je bedrijf is een groep mensen die dezelfde doelen nastreven.

Kennisoverdracht is belangrijk omdat:

  • het efficiënt werken bevordert;
  • meer mensen nadenken over hetzelfde probleem, wat innovatie versnelt;
  • meer kennis leidt tot betere beslissingen;
  • meer kennis leidt tot meer betrokkenheid.

De obstakels van kennisoverdracht

Er zijn 3 grote obstakels die efficiënte kennisoverdracht verhinderen.
Onderlinge concurrentie

De eerste daarvan is onderlinge concurrentie. Stel dat je wasmiddelen produceert. Je hebt een team enthousiaste vertegenwoordigers onder je die het product aan de man brengen. Stel dat iedereen in het verkoopgesprek benadrukt hoe goed het vlekken verwijdert, op 1 vertegenwoordiger na. Hij heeft het over de geweldige geur die de was heeft wanneer het uit de wasmachine komt.

Keer op keer scoort die ene vertegenwoordiger beter dan de rest. Toch deelt hij zijn truc niet. Het geeft hem een zekere status binnen het bedrijf. Als hij die kennis deelt met de rest, overtreffen ze hem misschien wel.

Onderlinge concurrentie is een van de grootste obstakels voor kennisoverdracht.

Afstand

In zijn boek ‘Where Good Ideas Come From’ bespreekt Steven Johnson de factoren die aanwezig moeten zijn voor versnelde innovatie.

Een daarvan is afstand. Wanneer je dicht bij elkaar leeft en je komt elkaar geregeld tegen, praat je gemakkelijk. Tijdens die dialogen wissel je ideeën en meningen uit. Dat zorgt voor kruisbestuiving. Want wat voor persoon A een nutteloos gegeven is, is voor persoon B misschien wel een oplossing voor een probleem!

Werknemers zien er het nut niet van in

Elke afdeling lost specifieke problemen op.

  • Product management zorgt ervoor dat je producten voldoen aan de eisen van je doelgroep.
  • Marketing zorgt ervoor dat die producten leven bij de doelgroep.
  • Sales verkoopt aan de doelgroep.
  • Een product manager heeft dus een duidelijke taak: ze moeten ervoor zorgen dat product A voldoet aan kenmerken X, Y en Z. Het is niet de taak van die persoon om het te verkopen.

Maar zo werkt het niet.

Zoals we al eerder zeiden: je hebt bedrijfsdoelstellingen die je wilt behalen en zelfs overtreffen. Je salesmedewerkers spelen daar een belangrijke rol in. Maar de rol van je product managers is minstens even groot.

Vroeg of laat ontvangt sales feedback over het product. Kenmerk X is misschien helemaal niet wat de doelgroep verlangt. Die info kan de sales terugspelen naar de product manager, die op zijn beurt de nodige aanpassingen kan doen.

Hoe bevorder je kennisoverdracht?

Een voorbeeldig management

Je managers hebben een voorbeeldfunctie voor hun team. Hun gedrag is de norm. Wanneer je managers niet actief deelnemen aan kennisoverdracht, dan zal de rest niet volgen.

Laat je managers dus actief op zoek gaan naar mogelijkheden om kennis uit te wisselen.

Nodig enkele product managers en marketeers uit op de salesmeeting. Zo komen zij te weten wat de feedback van de klanten is en wat de USP’s voor een specifiek product of dienst zijn.

Maar zorg er vooral voor dat managers hun eigen kennis doorgeven aan het team. Dat creëert vertrouwen, waardoor de rest ook sneller hun kennis deelt.

Verklein de afstand

Een te grote afstand tussen verschillende afdelingen heeft 2 oorzaken:

  • De geografische afstand is te groot, waardoor gesprekken weinig tot niet voorvallen.
  • De afdelingen worden niet samengebracht.

Dat zijn 2 problemen die je gemakkelijk oplost.

Een te grote geografische afstand los je op door informatie uit te wisselen via het internet.

Videochatten kunnen we allemaal en is helemaal niet moeilijk. Door actief in te zetten op communicatie op lange afstand, zorg je ervoor dat bijvoorbeeld het filiaal in Frankrijk niet meer aanvoelt als een alleenstaand eiland.

Voor de 2e oorzaak haalden we eerder al een oplossing aan: betrek verschillende afdelingen bij belangrijke meetings. Zo ontvangen en delen zij kennis zodat iedereen zijn uiterste best kan doen om die doelstellingen te behalen.

Beloon

We willen het wel duizend keer herhalen: kennisoverdracht leidt tot een betere bedrijfsvoering en een efficiëntere werking. Maar zoals je eerder al las, heerst er hier en daar onderlinge concurrentie. Uiteindelijk is de mens in de eerste plaats bezorgd om zichzelf.

Veel bedrijven belonen hun werknemers dan ook op basis van de bedrijfsdoelstellingen. Hoe meer je de doelstellingen overtreft, hoe groter de beloning op het einde van het jaar.

Maak met zo’n beloning wel duidelijk dat kennisoverdracht de beste manier is om die doelstellingen te overtreffen.

Overtuigd?