Hoe leidinggeven in tijden van nood?

Hoe leidinggeven in tijden van nood?

Hoe leidinggeven in tijden van nood?

Door het Coronavirus en de getroffen maatregelingen om de volksgezondheid te kunnen garanderen is ons dagelijkse routine helemaal omgegooid. Velen zijn technisch werkloos, anderen zijn getroffen door de ziekte en dan zijn er nog een heel groot aantal bedrijven die langdurig telewerk hebben mogelijk gemaakt. De belangrijke vraag die verschillende bedrijfsleiders zich nu afvragen is: hoe ga je om met deze situatie? Hoe ben je een bedrijfsleider in tijden van crisis en nood? Hier een aantal tips:
2 mensen die elkaars hand vasthouden

Help je bedrijf te blijven bestaan

Zorg er allereerst voor dat je je bedrijf zo goed mogelijk beschermt tegen de gevolgen van de crisis. Met andere woorden: help je bedrijf te blijven bestaan.

Dat kan door gebruik te maken van alle maatregelen die de regering uitvaardigt om bedrijven financieel te helpen: uitstel van betaling van BTW, RSZ, economische werkloosheid aanvragen, enz.Anderzijds is dit een typische tijd om “out of the box” te gaan denken zodat je oplossingen vindt met betrekking tot het verderzetten van productie, sales, levering, enz.Een tip hier: bel of mail je belangrijkste en meest actieve medewerkers en vraag hen om ideeën. Brainstormen kan je even goed doen via Skype, WhatsApp en andere digitale tools als in een traditionele meeting!

Bel hen regelmatig persoonlijk op

Wees (pro-actief!) een stabiel aanspreekpunt voor jouw medewerkers. Met andere woorden: bel hen regelmatig persoonlijk op. Vraag hen hoe het met hen gaat, hoe de kinderen het stellen, de ouders, de familie. Die actie alleen al zal hen een hart onder de riem steken.

Je medewerkers krijgen het gevoel dat “de baas om hen geeft”, en dat ze belangrijk genoeg zijn om gebeld te worden. Het vermindert de gevoelens van onzekerheid en angst die anders mogelijk blijven bestaan of zelfs groeien.

Zorg dat je medewerkers productief blijven

Geef werk aan degenen die kunnen en mogen werken. En als dat niet kan, vraag hen wat ze kunnen doen (in de zin van productief bezig zijn) dat hen een goed gevoel kan geven: een herstelling aan het dak dat ze al zo lang hebben uitgesteld? De keuken herschilderen? Eén van de kinderen helpen met een schoolvak dat hem/haar moeilijk ligt? Het kan eender wat zijn, zolang het maar geen TV kijken is – want dat kanaal voedt enkel de angst. Zelfs een gezelschapsspel spelen of fitness oefeningen doen met z’n allen is beter dan TV kijken. En je wordt er nog vrolijk van ook.
Het is een bewezen feit dat productie mensen gezond van geest houdt.

Angstige medewerkers

Een ander punt om rekening mee te houden, zijn angstige medewerkers. Angst wordt gevoed door onzekerheid, door een gebrek aan gegevens. Het is het gevoel dat men krijgt wanneer men verward is. Medewerkers die angstig zijn hebben de indruk dat ze de speelbal van de golven zijn. Ze hebben geen grip op de gebeurtenissen. Nu is het zo dat als je hen kan doen inzien dat ze op één van de elementen van de gebeurtenissen wél grip kunnen uitoefenen, je het gevoel van angst al een beetje hebt verminderd. Je medewerker krijgt namelijk het gevoel dat hij er toch “iets” kan aan doen.


Een voorbeeld: je kan je medewerker op het hart drukken dat het goed is om de voorzorgsmaatregelen die de regering uitvaardigt voor de verspreiding van het virus, te volgen. Laat hem weten dat die informatie correct is, en dat de strategie van de regering op dat vlak correct is. Als jij, als baas, die maatregelen steunt, dan voelt je medewerker zich heel waarschijnlijk al zekerder. En je geeft hem meteen ook een verantwoordelijkheid op dat vlak ten opzichte van zichzelf, zijn gezin en zijn familie.

Bel je klanten

Bel je klanten, of mail hen, en vraag hoe het met hen gaat en of er iets is wat je voor hen kan doen. We hebben het hier absoluut niet over “bellen om te verkopen” – tenzij de klant dringend iets van je nodig heeft, natuurlijk. Je belt eigenlijk om je klant te laten weten dat je nog steeds bereid bent om iets voor hem te doen, dat hij nog steeds belangrijk is voor jou, dat je weet wat hij meemaakt.En wie weet, door precies te weten wat hij meemaakt (en niet wat de krant zegt wat “men” meemaakt) kom je nog op goede ideeën die jou én hem kunnen helpen.

Heb je daar hulp bij nodig?

Birgit Berghmans

In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het contact onderhouden met klanten, hen te informeren over onze producten en diensten, en ervoor te zorgen dat hun vragen en zorgen snel en efficiënt worden beantwoord.



Met enthousiasme en toewijding streef ik ernaar om elke klant een positieve en waardevolle ervaring te bieden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan ons geweldig team en onze groeiende klanttevredenheid!

Monique Van Der Linde

Ik werk zo graag bij dit bedrijf omdat het team fantastisch is en de sfeer altijd positief. Het maakt elke werkdag niet alleen productief, maar ook ontzettend leuk en inspirerend!

Het bedrijf zelf is geweldig, met een cultuur die groei en innovatie stimuleert. Het voelt als een tweede thuis waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Kortom, de combinatie van een geweldig team en een inspirerende werkomgeving maakt dit de perfecte plek om te werken!

Marnick Saeys

De sfeer hier is gewoonweg geweldig – warm, ondersteunend en vol energie.

Het voelt echt als een sprong in het diepe (maar op een goede manier!) en ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om te werken met zulke leuke en gemotiveerde mensen.
 

Roxanne Van den Branden

Ik ben ontzettend blij om mijn carrière hier te mogen beginnen.

U-Man heeft een geweldige, warme sfeer. Het team is heel resultaatgericht en dat bevalt mij enorm.

Ik ben vastbesloten om mijn steentje bij te dragen en mijn uiterste best te doen om bij te dragen aan ons gezamenlijke succes. Laten we samen bouwen aan iets geweldigs!