Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager

Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager

Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager

De grootste uitdaging van elke manager? Teamwork bevorderen en je medewerkers als een goed gecoördineerd team te doen samenwerken.

De sterkte van een bedrijf hangt in de eerste plaats af van de sterkte van de leider van het team, maar ook van de medewerkers die er deel van uitmaken, én van de mate waarin die medewerkers kunnen samenwerken als één team.

Een bedrijf leiden betekent met andere woorden: teamwork aansturen.

Het is net zoals in een Formule 1-wedstrijd: om de wedstijd te kunnen winnen, heb je niet alleen een goede F1-piloot nodig, maar ook een team van uitstekende techniekers en monteurs, die elk hun talenten maximaal laten renderen. En zo wordt elke overwinning de overwinning van het ganse team. Hoe jij een Formule 1-manager wordt? Hieronder geven we 6 tips mee om je team naar betere resultaten te leiden!

Racewagen

1. Los onenigheden onmiddellijk op

En daarmee bedoelen we: onenigheden tussen teamleden onderling of tussen team en directie. Om terug te komen naar de vergelijking met een Formule 1-wedstrijd: stel je voor dat het team ruzie staat te maken wanneer de piloot voor een bandenwissel een pitstop doet. Dat gaat echt niet bijdragen tot de overwinning, wel? In een bedrijf is het niet anders: een Formule 1-manager lost dus niet alleen conflicten op – hij weet ook hoe hij ze moet voorkomen.

2. Zorg dat in de groep niemand ‘op de kar zit’

…laat staan dat hij op de rem gaat staan! Opnieuw: in een Formule 1-wedstrijd kan je je gewoon niet voorstellen dat één van de technieker op z’n dooie gemak met een vervangingswiel komt aanzetten. Aanvaard dat dus ook niet in je bedrijf. Want los van de ‘cost of non production’ betekent het dat anderen in het team veel harder moeten werken.

3. Beschouw een goed resultaat nooit als ‘normaal’

Om een goed resultaat neer te zetten, moet een medewerker of een team altijd werk verzetten, focussen, gemotiveerd zijn, plannen, coördineren met anderen in het team, enzovoort. Met andere woorden: productief zijn. Dus telkens een goed resultaat behaald wordt, toon dan dat je het waardeert. Een ‘Goed gedaan!’ of ‘Proficiat!’ kost geen moeite en wordt door je team sterk geapprecieerd.

4. Speel bij fouten nooit ‘op de man’

Stel, een medewerker heeft een fout gemaakt in de planning: hij was verstrooid en had niet alle nodige gegevens opgevraagd. Het gevolg is dat één van de ploegen een deel van de dag zonder werk komt te zitten. Niet zo leuk…

Als je nu de medewerker gaat uitschelden, kunnen er een aantal dingen gebeuren: hij kan zich slecht voelen, in zijn schulp kruipen, zichzelf beginnen verdedigen, kwaad worden, de schuld op een ander schuiven, enzovoort. Met dat alles win je niets. Beter is om te focussen op de fout: je vraagt hoe die fout is kunnen gebeuren en je vraagt dan hoe de medewerker een gelijkaardige fout in de toekomst zal vermijden.

(Opgelet: een medewerker die blijft fouten maken is iemand die eigenlijk ‘de kar afremt’. Dat pak je natuurlijk op een andere manier aan.)

5. Focus je aandacht – en die van je medewerkers

Sta niet toe dat de aandacht gaat versnipperen, want dat heeft onmiddellijk een negatieve invloed op de resultaten. Dit punt heeft te maken met planning. En dan bedoelen we niet alleen de planning van de productie, maar de coördinatie van alle activiteiten van het team binnen een duidelijke structuur.

6. ‘Passeer’ je medewerkers niet in hun job.

Met andere woorden: doe hun werk niet in hun plaats. Veel leidinggevenden doen dat ‘omdat het dan sneller en beter gedaan is’. Wel, ook hier weer: als een Formule 1-piloot zijn banden zelf gaat wisselen wordt de kans op een overwinning echt heel klein! Zorg dus dat elk teamlid zijn job doet en productief is.

Het is veel beter om je medewerkers (nog beter) te coachen dan het werk in hun plaats te doen. Dankzij goede coaching maak je het voor hen mogelijk om te genieten van verbeterde bekwaamheden. En zo creëer je een winnaarsmentaliteit.

Alles begint natuurlijk bij de leider van het team. Het zijn de sterke leiders die sterke teams creëren.
Ben jij een Formule 1-manager?
Durf in de spiegel te kijken.

Onze leiderschapsanalyse brengt je sterke en zwakke punten haarscherp in kaart.

Zo weet je wat goed is en wat kan verbeterd worden.