Waarom doen mensen wat ze doen?

Waarom doen mensen wat ze doen?

Waarom doen mensen wat ze doen?

Vraag je je soms ook af waarom mensen doen wat ze doen? Soms kan je er met je ‘gezond verstand’ echt niet bij. Je vat het gewoon niet.
Man die de schouders ophaalt.

Waarom gaat iemand bijvoorbeeld weg bij een bedrijf dat in jouw ogen een schoolvoorbeeld is van ‘de perfecte werkomgeving, een goed product, mooie cijfers en ruime marges en een managementteam met een hart voor zijn medewerkers’ en waar letterlijk bijna iedereen zou willen werken?

Waarom doet iemand iets dat volgens jou als buitenstaander echt niet bevorderlijk is voor zijn of haar gezondheid?

Waarom staan de kranten dagelijks vol met informatie over nieuwe conflicten, blunders en ander minder fraai nieuws?

Het antwoord op al die vragen is eigenlijk heel simpel: mensen doen altijd wat volgens hen het beste is om het probleem – waarmee ze kampen – op te lossen. En nu hoor ik je luidop denken, hoe komt het dat ze dan voor een verkeerde oplossing kiezen? Dat heeft alles te maken met het volgende gegeven: “Mensen doen wat volgens hen het beste is om het probleem waarmee ze kampen, op te lossen – op basis van de gegevens die ze op dat moment hebben”.

Vooral dit laatste stukje verklaart veel. Over welke gegevens beschikken mensen? Er circuleren zoveel gegevens dat het voor velen heel moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien. En jammer genoeg zitten daar ook heel veel foute gegevens tussen. Kijk maar eens naar wat er zoal gepubliceerd wordt over voeding, gezondheid, financiële marktmechanismen, relaties met anderen, … om er maar een paar te noemen.

Bovendien, bovenop al die niet zo correcte gegevens, heeft iedereen ook nog eens een persoonlijke rugzak waarin vooral de onaangename of kwetsende ervaringen die hij meegemaakt heeft een bijzonder kwalijke rol spelen. Die rugzak ‘kleurt’ namelijk alles wat je bekijkt, beslist, doet, … in je leven. Onaangename of kwetsende ervaringen zijn nooit fraaie dingen. Zo’n gebeurtenissen kunnen achteraf onze manier van doen en denken sterk beïnvloeden. Maar waar we niet altijd bij stilstaan, is dat dergelijke ervaringen heel dikwijls ook onze bekwaamheden naar beneden halen: we worden voorzichtiger, of wantrouwiger, of we gaan gemakkelijker twijfelen, of we beginnen korter door de bocht te gaan, enz.

Wil je deze materie beter begrijpen én beheersen, dan vind je in de U-Man Communicatie Workshop heel veel praktische en juiste gegevens die je zullen helpen meer grip te krijgen op onverwachte en ongewenste situaties.