Je sales team motiveren om meer en beter te verkopen

Je sales team motiveren om meer en beter te verkopen

Je sales team motiveren om meer en beter te verkopen

Verkopers zijn een “ras apart”, zo wordt vaak beweerd. Als dat waar is, dan is het ook logisch dat ze op een speciale manier gecoacht en begeleid worden.

Het is ook een feit dat bij een overgrote meerderheid van bedrijven, verkoop de as is waarrond alles draait. Een goed sales management kan dus een enorme meerwaarde betekenen voor het bedrijf.

Quote: difficult roads lead to beautiful destinations

Waar beginnen de goede prestaties van de verkopers?

Een heel bekende spreuk in de verkoop zegt: “Verkopen begint in het hoofd van de verkoper…”. Je maakt het zelf elke dag mee: sommige commerciële medewerkers hebben “een juiste mentale ingesteldheid”. En dat weerspiegelt zich in hun resultaten.

Als er dan een “ras” van verkopers bestaat die geen nood hebben aan uw regelmatige ondersteuning, dan is dat mooi meegenomen. Maar… wat doe je met de anderen, die niet van nature die ingesteldheid hebben?

Wel, we hebben vastgesteld dat ongeveer 75 % van de verkopers reageren op bepaalde specifieke motiverende factoren:

Competitiegeest
Een goede sales coach geeft aan zijn sales team een vechtersmentaliteit mee. Geen interne competitie, maar wel “op het veld”, m.a.w. tegen de echte vijand, de concurrentie.

Je eisen en acties voor het behalen van resultaten
Je zal vaststellen dat doeltreffende verkopers zichzelf in de eerste plaats motiveren door resultaten te halen. Dus als je je verkopers wil motiveren, moet je hen helpen om resultaten te halen. Help een verkoper bij wie de moed wat in de schoenen is gezonken, om een order binnen te halen. Het zal plots beter gaan.

De fierheid om bij te dragen aan het welzijn van de klant
Een verkoper die achter zijn bestelbonnen loopt met als enig doel zijn “quota” te behalen, zal zich op de duur moe voelen. En zijn moreel zal beetje bij beetje zakken.

De beste sales managers leggen de nadruk op cijfers – dat moet zeker gebeuren – maar ze leggen nog meer de nadruk op het verantwoordelijkheidsgevoel. Breng dus je verkopers de wil bij om een optimale service te verlenen aan de klant en om bij te dragen aan het succes van de klant.

Er zijn in feite 3 gouden regels die bijdragen aan het welzijn van een goede verkoper:

  1. een gezonde vechtersmentaliteit ontwikkelen;
  2. tevreden klanten hebben én weten dat ze tevreden zijn;
  3. resultaten halen.

In deze volgorde.

Voor je commercieel succes heb je verkopers nodig met een goed potentieel die bereid zijn om bij te leren en te evolueren. Wij kunnen het potentieel van jouw verkopers meten met de “Persoonlijke Sales Analyse”. Het is een test die aangeeft welke persoonlijke kenmerken zullen bijdragen aan de resultaten van de verkoper én van het team, en welke die resultaten zullen onderuit halen of verzwakken. Met die kennis kan je je verkopers gerichter helpen en je team beter doen samenwerken.

Ben je bedrijfsleider of sales manager? Overtuig dan jezelf: doe de Sales Analyse zelf eens (gratis en vrijblijvend). Wanneer je de test hebt ingevuld zullen wij die graag – nog steeds gratis en verblijvend – in detail met jou bespreken.

Roxanne Van den Branden

Ik ben ontzettend blij om mijn carrière hier te mogen beginnen.

U-Man heeft een geweldige, warme sfeer. Het team is heel resultaatgericht en dat bevalt mij enorm.

Ik ben vastbesloten om mijn steentje bij te dragen en mijn uiterste best te doen om bij te dragen aan ons gezamenlijke succes. Laten we samen bouwen aan iets geweldigs!