Vergaderen: wat je vooral niet moet doen!
Management “specialisten” verschillen nogal van mening over het belang of de noodzaak van vergaderen. De ene vindt het pure tijdverspilling, de andere een pure noodzaak. De waarheid zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in het midden zitten.
Hoe dan ook, áls men vergadert is het wel van belang bepaalde regels te volgen zodat het zo efficiënt mogelijk gebeurt.
Hier volgen enkele tips die u daarbij in het achterhoofd kan houden, en die u zullen helpen. We presenteren ze u in de vorm van wat u vooral moet vermijden.
Hier is dus wat u vooral NIET moet doen:
1. Geen agenda hebben
2. Niet vergaderen
Als er zaken moeten meegedeeld worden aan een groep mensen, en coördinatie noodzakelijk is, dan is niet-vergaderen een ramp. Niet-vergaderen is een vorm van niet-communiceren. M.a.w. de mensen die het zouden moeten weten, weten het niet. Of ze weten het “van horen zeggen” en dan mag je er zeker van zijn dat wat “ze hebben horen zeggen” niet overeenkomt met wat ze precies zouden moeten weten. Er is bovendien geen kans tot overleg en dus doet iedereen wat hij/zij denkt dat goed is.
3.Vergaderen zonder een duidelijk doel
4. Zich niet aan de agenda houden
5. Onvoorbereid naar de vergadering komen
Dat geldt niet alleen voor degene die de vergadering leidt, maar voor alle deelnemers. Dat houdt dus in dat de deelnemers op voorhand moeten ingelicht worden over het onderwerp van de vergadering en wat er van hen verwacht wordt. Als er bijvoorbeeld van iemand verwacht wordt dat hij/zij cijfers presenteert en hij/zij heeft maar de helft van wat nodig is, dan is de kans groot dat de vergadering een mislukking is, en degenen die wel goed voorbereid waren blijven heel gefrustreerd achter.
Later bezorgen we over dit onderwerp meer tips.
Een vergadering efficiënt leiden heeft natuurlijk ook veel te maken met uw stijl als bedrijfsleider. Als u wat dat betreft zin hebt om eens in de spiegel te kijken, dan kan u vrijblijvend de Leiderschapsanalyse (PCA) invullen. Hiermee zal u veel leren over hoe u als leider bij uw medewerkers overkomt – en waar eventueel bijgestuurd kan worden.