Vergaderen: pure tijdverspilling of pure noodzaak?
Management “specialisten” verschillen nogal van mening over het belang of de noodzaak van vergaderen. De ene vindt het pure tijdverspilling, de andere een pure noodzaak. De waarheid zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in het midden zitten.
Onderstaande tips geven u nog meer informatie over wat u best niet doet als u vergadert of vergaderingen inplant. Vergaderen is een vorm van communiceren. De wetten van communicatie zijn dus ook van toepassing op vergaderen. Dus, als er iets misloopt tijdens een vergadering, dan zal het bijna altijd te maken hebben met communicatie. De gevolgen wegen echter zwaarder door, want ze treffen meer mensen dan het geval is bij een verkeerd gelopen communicatie tussen twee mensen. Het herstellen van wat misgelopen is, zal dan ook meestal meer inspanningen vragen.
Enkele tips i.v.m. succesvol vergaderen:
Te laat komen voor de vergadering.
Niemand die de vergadering leidt.
Dit is een garantie op chaos. Democratie is leuk, maar zonder leiding komt men nergens. Een variante hierop is dat de leiding overgenomen wordt door een andere deelnemer. Laat de mensen aan woord, zeker. Als ze niets mogen zeggen is het in feite geen vergadering maar een briefing. Maar laat nooit toe dat iemand anders de leiding overneemt. Een vergadering leiden houdt ook in dat men ervoor zorgt dat men to-the-point blijft en niet toelaat dat onbeduidende zaken erbij gesleurd worden.
Geen (aangepaste) ruimte gereserveerd, geen of verkeerde materialen beschikbaar.
- Dat maakt natuurlijk deel uit van de voorbereiding. Enkele voorbeelden:
Men is vergeten de zaal te reserveren en nu is die al door iemand anders ingenomen. - Als je slides of video’s wil tonen, zorg dan dat die in orde zijn. Check op voorhand of de apparatuur werkt. Als er op dat vlak iets misloopt is het niet alleen een enorm tijdverlies, het is ook gezichtsverlies en de deelnemers nemen voortaan de vergadering minder serieus op.