In tijden van over-communicatie

In tijden van over-communicatie

In tijden van over-communicatie

In deze tijden van over-communicatie worden we overspoeld met gegevens. Bepaalde van deze gegevens zijn zeer waardevol, andere zijn banale feiten, nog andere zijn puur een opinie of een uitvindsel en nog andere zijn niet alleen waardeloos, het zijn leugens en kunnen dus gevaarlijk zijn.

Telefoons

Als men dus aan al deze gegevens evenveel waarde hecht, dan zal men gegarandeerd in de soep draaien!

In het begin van de cursus TEAM 1 wordt hier een hoofdstuk aan gewijd. Hier volgen enkele tips om te leren een onderscheid te maken tussen al de info die we dagelijks via diverse media (pers, social media, gesprekken, enz.) op ons bord krijgen.

Het eerste wat je je kan afvragen is: van wie komt deze info of dit gegeven? Heeft deze persoon er belang bij dat deze info verspreid wordt? Als dat het geval is, dan kan je er zeker van zijn dat de info op z’n minst al “gekleurd” is. Het veiligst is aan deze gegevens gewoon geen belang te hechten.

Een andere valstrik i.v.m. “van wie komt dit gegeven”, is dat het van een “autoriteit” komt. Het is een persoon met aanzien, dus het zal wel juist zijn. Niet per se. Meer onderzoek is hier op zijn plaats.

  • Gebruik je gezond verstand. Vergelijk dit gegeven met wat je al met zekerheid weet. Lijkt het te kloppen? Of zie je al meteen tegenstrijdigheden of onlogische zaken (zoals beschreven in TEAM 7)? Als het gegeven in conflict komt met wat je al weet, dan is het een vals gegeven.
  • Laat je niet misleiden door prachtige beloften die heel ongeloofwaardig overkomen, maar die “te mooi zijn om te laten liggen” (zoals bij kettingverkoop). Veel mensen weten dat het niet kan kloppen en toch laten ze zich vangen.
  • Als je iets hoort dat je niet begrijpt, geef er vooral niet een uitleg aan. “Oh, hij bedoelt waarschijnlijk dat…”. Neen! Als hij dat zou bedoelen, dan zou hij dat zeggen! Als je het niet begrijpt (en het is belangrijk genoeg voor jou om er wat tijd in te steken), graaf wat dieper. Stel meer vragen, verzamel meer gegevens, tot je het begrijpt.
  • Dan zal je gemakkelijk voor jezelf kunnen beslissen of het waar (en waardevol) is of niet.
  • Als het gegeven een veralgemening is (“iedereen weet…” – “het is al lang geweten dat…”), wees op je hoede! Het is bijna nooit een correct of waardevol gegeven

Niet alles is een leugen, gelukkig maar. Er bestaan wetmatigheden en het is belangrijk om die te weten. Daarvoor moet je het kaf van het koren scheiden. Het is de moeite om dit te doen!

Nog meer artikels lezen rond leiderschap? Klik dan hier.

Birgit Berghmans

In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het contact onderhouden met klanten, hen te informeren over onze producten en diensten, en ervoor te zorgen dat hun vragen en zorgen snel en efficiënt worden beantwoord.

Met enthousiasme en toewijding streef ik ernaar om elke klant een positieve en waardevolle ervaring te bieden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan ons geweldige team en onze groeiende klanttevredenheid!

Monique Van Der Linde

Ik werk zo graag bij dit bedrijf omdat het team fantastisch is en de sfeer altijd positief. Het maakt elke werkdag niet alleen productief, maar ook ontzettend leuk en inspirerend!

Het bedrijf zelf is geweldig, met een cultuur die groei en innovatie stimuleert. Het voelt als een tweede thuis waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Kortom, de combinatie van een geweldig team en een inspirerende werkomgeving maakt dit de perfecte plek om te werken!

Marnick Saeys

De sfeer hier is gewoonweg geweldig – warm, ondersteunend en vol energie.

Het voelt echt als een sprong in het diepe (maar op een goede manier!) en ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om te werken met zulke leuke en gemotiveerde mensen.
 

Roxanne Van den Branden

Ik ben ontzettend blij om mijn carrière hier te mogen beginnen.

U-Man heeft een geweldige, warme sfeer. Het team is heel resultaatgericht en dat bevalt mij enorm.

Ik ben vastbesloten om mijn steentje bij te dragen en mijn uiterste best te doen om bij te dragen aan ons gezamenlijke succes. Laten we samen bouwen aan iets geweldigs!