Emoties op de werkvloer
Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk?
- U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werk besteden aan “klagen en zagen” (en u beseft nu terwijl u dit leest, dat u hen ook nog elke maand betaalt). Sommigen slagen erin om letterlijk over alles te klagen (over de files, over het weer, over de kleur van de vloermatten in de auto, over de collega’s, over de baas, enz.).
- Er zijn medewerkers die nogal gemakkelijk “ontvlambaar” zijn. Voor het kleinste probleem of ongemakje dat ze tegenkomen, schieten ze uit hun krammen. In dat geval bent u waarschijnlijk vertrouwd met het begrip ‘kort lontje’. U heeft zelfs als baas de indruk dat u voortdurend op eieren moet lopen.
- Ongeacht hoeveel aandacht u aan sommige medewerkers besteedt, ze zijn “nooit tevreden”. U vraagt zich af als baas wat er nu weer scheelt en u vraagt zich vooral af wat er nodig is om hen dan wel tevreden te stellen.
- En dan heeft u nog de medewerkers die er zelfs in slagen om van een oplossing een probleem te maken. Zo erg denken ze in termen van “problemen” dat alles in hun omgeving gezien wordt als een probleem.
Mocht u in dergelijke gevallen de neiging hebben om “het er maar bij te laten en het later nog eens te proberen”, of geïrriteerd te reageren of de communicatie gewoon te verbreken, dan is er goed nieuws: er kan namelijk iets aan gedaan worden. En de oplossing is zelfs niet zo moeilijk. Het heeft alles te maken met het onderkennen van de emoties van anderen en er correct op te reageren. Er zijn eenvoudige technieken die u kan leren waarmee u bovenstaande situaties met gemak kan aanpakken.
Klant aan het woord
“Toen we voor het eerst contact kregen met de firma U-Man, voelde ik mij onmiddellijk aangesproken door de verschillende cursussen. Algauw schreven mijn man en ikzelf ons in voor de Communicatie Workshop en TEAM 1, de cursus over “Het Begrip van de Menselijke Factor in de Onderneming”.
De mate waarin deze cursussen ons verrijkt hebben zowel op professioneel als op privé-vlak is niet te schatten. Hoe bepaalde gesprekken aanpakken, hoe aan mijn assertiviteit werken…het heeft mijn leven ongelofelijk verrijkt, mijn zelfzekerheid en mijn assertiviteit verhoogd, mijn inzichten in bepaalde mensen en emoties verduidelijkt. Dankzij U-Man voel ik mij nu in staat om mijn team te leiden, ermee rekening houdende dat het ‘leiden’ voor mij niet zo evident was. Ik kan nu ook mijn mensen op de juiste manier benaderen bij probleemgevallen en ik kan ze beter motiveren.” Elke Byttebier, IB Office
VERANDER DE WERELD. BEGIN BIJ JEZELF
Een goed team heeft een sterke leider nodig. Als u graag wil weten hoe sterk u staat, is onze leiderschapsanalyse de geschikte spiegel die uw zwaktes en sterktes in kaart brengt, zowel op het gebied van communicatie als de andere eigenschappen die voor een leider van cruciaal belang zijn. Een test die al 25 jaar zijn waarde heeft bewezen op de markt!