Een klacht kan een opportuniteit zijn

Een klacht kan een opportuniteit zijn

Een klacht kan een opportuniteit zijn

Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht. Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeld de schuld op iemand anders te schuiven? Dit laatste is dodelijk. Natuurlijk wordt hiermee niet bedoeld dat men alle reclamaties moet aanvaarden; soms heeft men er niets mee te maken.

Man in pak die de vinger wijst.

Anderzijds zou een klacht (een echte klacht) in de eerste plaats als een opportuniteit beschouwd moeten worden.

Stel, je hebt een goede klant, je levert daar al jaren aan en er zijn nooit klachten. Je zou denken dat de klant jou hiervoor zal vereren, en er nooit zelfs maar zou aan denken om van leverancier te veranderen. Dat zou logisch zijn, maar in de praktijk gaat er meestal iets anders om in het hoofd van de klant: hij is er zo aan gewend dat er nooit klachten zijn, dat hij het normaal vindt!! En hij denkt dus dat dit bij een andere leverancier net zo goed zal verlopen.

Geen klachten is daarom nog geen garantie dat men zijn klanten zal houden. Integendeel zelfs, want als er nu wel opeens een klacht is – de klant is zo gewoon dat alles goed gaat – kan het gebeuren dat hij er zwaar aan zal tillen. Uiteraard moeten we er niet naar verlangen veel klachten te krijgen. Maar het is bij een klacht dat de leverancier de kans krijgt te tonen dat hij verschillend is. De meeste leveranciers proberen “er zo goedkoop mogelijk” vanaf te komen. Een veel betere houding is: OK, er is iets misgelopen, wel we zullen van deze opportuniteit gebruik maken om aan onze klant te bewijzen dat hij ook in moeilijke momenten op ons kan rekenen. Dus: meteen in actie schieten en de klacht zo goed mogelijk oplossen. DAT creëert vertrouwen. Want in het hoofd van de klant zal ongetwijfeld de volgende vraag opkomen: zou een andere leverancier ook zoveel moeite doen om de zaak op te lossen?

Een klacht is dus een perfecte gelegenheid om aan klantenbinding te doen. En er bestaat een tool die werkelijk wonderen verricht bij het behandelen van klachten: correcte communicatie.

Birgit Berghmans

In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het contact onderhouden met klanten, hen te informeren over onze producten en diensten, en ervoor te zorgen dat hun vragen en zorgen snel en efficiënt worden beantwoord.

Met enthousiasme en toewijding streef ik ernaar om elke klant een positieve en waardevolle ervaring te bieden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan ons geweldige team en onze groeiende klanttevredenheid!

Monique Van Der Linde

Ik werk zo graag bij dit bedrijf omdat het team fantastisch is en de sfeer altijd positief. Het maakt elke werkdag niet alleen productief, maar ook ontzettend leuk en inspirerend!

Het bedrijf zelf is geweldig, met een cultuur die groei en innovatie stimuleert. Het voelt als een tweede thuis waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Kortom, de combinatie van een geweldig team en een inspirerende werkomgeving maakt dit de perfecte plek om te werken!

Marnick Saeys

De sfeer hier is gewoonweg geweldig – warm, ondersteunend en vol energie.

Het voelt echt als een sprong in het diepe (maar op een goede manier!) en ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om te werken met zulke leuke en gemotiveerde mensen.
 

Roxanne Van den Branden

Ik ben ontzettend blij om mijn carrière hier te mogen beginnen.

U-Man heeft een geweldige, warme sfeer. Het team is heel resultaatgericht en dat bevalt mij enorm.

Ik ben vastbesloten om mijn steentje bij te dragen en mijn uiterste best te doen om bij te dragen aan ons gezamenlijke succes. Laten we samen bouwen aan iets geweldigs!