+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Vergaderen: pure tijdverspilling of pure noodzaak?

    Home Leiderschap Vergaderen: pure tijdverspilling of pure noodzaak?
    NextPrevious
    mensen die vergaderen

    Vergaderen: pure tijdverspilling of pure noodzaak?

    By Matteo Van Mol | Leiderschap | Comments are Closed | 22 oktober, 2019 | 0

    Management “specialisten” verschillen nogal van mening over het belang of de noodzaak van vergaderen. De ene vindt het pure tijdverspilling, de andere een pure noodzaak. De waarheid zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in het midden zitten

    Onderstaande tips geven u nog meer informatie over wat u best niet doet als u vergadert of vergaderingen inplant. Vergaderen is een vorm van communiceren. De wetten van communicatie zijn dus ook van toepassing op vergaderen. Dus, als er iets misloopt tijdens een vergadering, dan zal het bijna altijd te maken hebben met communicatie. De gevolgen wegen echter zwaarder door, want ze treffen meer mensen dan het geval is bij een verkeerd gelopen communicatie tussen twee mensen. Het herstellen van wat misgelopen is, zal dan ook meestal meer inspanningen vragen.

    Enkele tips i.v.m. succesvol vergaderen:

    Te laat komen voor de vergadering.

    Dit geldt zowel voor uzelf (als voorzitter van de vergadering) als voor alle medewerkers. Het is vanzelfsprekend dat u, als voorzitter, het voorbeeld moet geven. Soms wordt gedacht, vanuit een verkeerd gevoel van belangrijkheid, dat men een goede indruk maakt door te laat te komen en iedereen te doen wachten. Dit is een fatale vergissing. Alle deelnemers moeten goed beseffen dat vijf of tien minuten te laat komen betekent dat de ganse groep vijf of tien minuten verliest, en opgeteld is dat al snel een uur. En dan spreken we nog niet over de ergernis die dit creëert bij degenen die wel op tijd komen. Als u als voorzitter niet meteen kordaat ingrijpt, dan geeft u impliciet uw OK aan iedereen om te laat te komen. Schaf het “academisch kwartiertje” maar meteen af…

    Niemand die de vergadering leidt.

    Dit is een garantie op chaos. Democratie is leuk, maar zonder leiding komt men nergens. Een variante hierop is dat de leiding overgenomen wordt door een andere deelnemer. Laat de mensen aan woord, zeker. Als ze niets mogen zeggen is het in feite geen vergadering maar een briefing. Maar laat nooit toe dat iemand anders de leiding overneemt. Een vergadering leiden houdt ook in dat men ervoor zorgt dat men to-the-point blijft en niet toelaat dat onbeduidende zaken erbij gesleurd worden.

    Geen (aangepaste) ruimte gereserveerd, geen of verkeerde materialen beschikbaar.

    • Dat maakt natuurlijk deel uit van de voorbereiding. Enkele voorbeelden:
      Men is vergeten de zaal te reserveren en nu is die al door iemand anders ingenomen.
    • Als je slides of video’s wil tonen, zorg dan dat die in orde zijn. Check op voorhand of de apparatuur werkt. Als er op
      dat vlak iets misloopt is het niet alleen een enorm tijdverlies, het is ook gezichtsverlies en de deelnemers nemen
      voortaan de vergadering minder serieus op.

    Aandachtafleiders toelaten.

    Maak er een strikte regel van dat smartphones tijdens de vergadering niet opgenomen worden, tablets niet gebruikt worden en dat niemand met andere zaken bezig is. Geef natuurlijk zelf ook het goede voorbeeld…

    De actiepunten aan niemand toewijzen.

    De beste vergadering kan achteraf totaal nutteloos blijken als er geen exacte verantwoordelijkheden toegewezen worden wat betreft de uitvoering van de actiepunten. Vergeet daarbij niet de nodige deadlines te vermelden. Beslis vooraf wie het verslag zal schrijven en verdelen.

    No tags.

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man