Dit zijn de belangrijkste soft skills van een succesvolle people manager.

Dit zijn de belangrijkste soft skills van een succesvolle people manager.

Dit zijn de belangrijkste soft skills van een succesvolle people manager.

Ervaar je als zaakvoerder soms moeilijkheden in het meetrekken van je medewerkers in je enthousiasme? Is de betrokkenheid en motivatie op de werkvloer soms ver te zoeken of doen je medewerkers niet altijd wat je van hen verwacht? Ontdek welke belangrijke soft skills jouw werk een pak aangenamer maken in deze blog.

Goede communicatie ligt aan de basis

Goede communicatie is waarschijnlijk meteen het moeilijkste aspect, maar tegelijkertijd ontzettend belangrijk. Het kan heel wat misverstanden en frustraties vermijden indien het goed wordt aangepakt. Een succesvolle people manager is dan ook in staat om helder en overtuigend een boodschap over te brengen aan het team. Dit houdt in dat men het vermogen heeft om echt te luisteren, de juiste vragen te stellen en op een goede manier feedback te geven.

Regelmatig in gesprek gaan met je medewerkers is dus van essentieel belang. Wanneer ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden en hun zorgen geadresseerd worden zal er minder weerstand plaatsvinden bij veranderingen of de uitvoering van taken.

Je hoort het al, duidelijk en begrijpbaar een boodschap overbrengen is een heuse kunst. Wil jij hier ook graag in groeien? Maak kennis met onze werkwijze in onze communicatie workshop.

Durven delegeren

We merken bij heel wat leidinggevenden dat micromanagement en niet durven delegeren belangrijke struikelblokken zijn, die de groei van het bedrijf sterk tegenwerken. Als medewerkers het gevoel hebben dat alles wat ze doen steeds gecontroleerd wordt en er weinig vertrouwen is, heeft dit een negatieve impact op de motivatie van je team.

Een goede people manager is dus in staat om medewerkers een goed gevoel te geven over hun meerwaarde binnen het bedrijf en ook steeds het gevoel te creëren dat ze kunnen en mogen groeien binnen het bedrijf. Hierbij is het belangrijk om steeds verantwoordelijkheden te delegeren in plaats van taken, hen de nodige autonomie te geven bij de uitvoering ervan en te zorgen voor voldoende uitdaging.

Inspirerend leiderschap

Om de motivatie en betrokkenheid op de werkvloer te verhogen is het vermogen om je medewerkers te inspireren en aan te sturen essentieel. Dit omvat het creëren van een duidelijke visie en het ontwikkelen van een effectieve strategie om de gestelde doelen te bereiken. Zorg ervoor dat dit helder en haalbaar is en dat het voor het hele team duidelijk is wat de verwachtingen zijn.

Daarnaast ben je als leider een voorbeeld. Zorg dus voor een positieve werkomgeving waardoor je medewerkers hard willen werken. Dit wil zeggen, zorg voor de nodige erkenning voor hun harde werk, zorg voor inclusiviteit, moedig zelfontplooiing aan en zorg ervoor dat je teamleden zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Dit alles kan de resultaten van het team positief beïnvloeden.

Er zijn natuurlijk nog heel wat belangrijke factoren die een rol spelen in het succes van je bedrijf. Wil jij ook graag aan de slag met de struikelblokken die je ervaart? Contacteer U-Man voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en meer informatie rond onze praktische trainingstrajecten.