Persoonlijke communicatievaardigheden vs communicatie in het team

Persoonlijke communicatievaardigheden vs communicatie in het team

Persoonlijke communicatievaardigheden vs communicatie in het team

Persoonlijke communicatievaardigheden zijn nog geen garantie voor een goede interne communicatie in het bedrijf. En het is niet omdat een bedrijf goed naar de buitenwereld toe communiceert (wat tussen haakjes ook zeer belangrijk is) dat intern alles vlot verloopt.

We geven u hier enkele tips i.v.m. belangrijke aspecten van de interne communicatie in het bedrijf.

Teamleden volgen meeting

1. Groet je collega’s

Groet je collega’s als je binnenkomt. Dit is zo elementair en vanzelfsprekend dat het vaak vergeten wordt. Iemand niet groeten betekent in feite “voor mij besta je niet” of “je bent zo onbelangrijk dat je geen groet waard bent”. Omgekeerd iemand hartelijk en met interesse groeten betekent “je interesseert me, je bent belangrijk voor mij”. Als je van die persoon iets gedaan wil krijgen, zal het altijd gemakkelijker gaan.

2. Je gezichtsuitdrukking is een communicatie

Als je wil dat je medewerkers en/of collega’s er een beetje opgewekt bij lopen, zorg er dan voor dat je er ook een beetje opgewekt en optimistisch uit ziet.

3. Bevestig een ontvangen communicatie

Als je een mail ontvangt waarin staat dat er van je verwacht wordt dat je iets doet, doe het dan ook. En laat ook weten dat je het gedaan hebt. Want hoe kan de andere persoon weten of het al dan niet gedaan werd. Hij/zij heeft er het raden naar en is dan verplicht opnieuw een mail te sturen, gewoon om te vragen of het nu effectief gedaan werd.

4. Effectief communiceren

Roddels zijn ook een vorm van communicatie. Maar wel een zeer slechte. Effectief communiceren houdt o.a. in dat je met de juiste persoon communiceert. Het vraagt een beetje moed om iemand terecht te wijzen over iets dat hij/zij verkeerd gedaan heeft. Het is veel gemakkelijker om er tegen iemand anders wat over te “zagen”. Het is niet alleen dat het niet helpt, het zorgt er ook voor dat er een negatieve sfeer in het bedrijf gecreëerd wordt.

5. Vermijd “mysteries"

Als er bijvoorbeeld veranderingen op til zijn in het bedrijf zorg er dan voor dat die meegedeeld worden. Anders zitten de mensen met een mysterie. En zullen ze die “leegte” invullen. En dat zal bijna altijd met iets negatiefs zijn. Want hun natuurlijke reflex is “we mogen het niet weten”. Geef tijdig de nodige informatie aan de mensen zodat ze zich geen vragen beginnen te stellen.

Verander de wereld. Begin bij jezelf.

Een sterke leider wenst en creëert sterke teams. Leiderschap vereist specifieke bekwaamheden, dat spreekt voor zich. Goed leiderschap vereist anderzijds in de allereerste plaats dat de zaken die u aan uw medewerkers doorgeeft, begrepen én aanvaard worden. Dan worden ze ook gemakkelijker en beter uitgevoerd. Onze leiderschapsanalyse is de geschikte spiegel die uw zwaktes en sterktes in kaart brengt, zowel wat uw communicatie aangaat, als wat de andere eigenschappen aangaat die voor een leider van cruciaal belang zijn. Een test die al 25 jaar zijn waarde heeft bewezen op de markt!