Laat je team niet ondermijnen door roddels!
1. Voorkomen is beter dan genezen
2. Geef vooral niet het slechte voorbeeld
3. Door een gebrek aan communicatie vanwege de directie gaan mensen zelf zaken invullen, als ze dingen zien die ze niet begrijpen
4. Creëer daarom een bedrijfscultuur waarin het veilig is om te communiceren
M.a.w. als een medewerker “met iets zit”, moet hij weten dat daar met u openlijk kan over gepraat worden. Want als ze niet bij u terechtkomen, dan zullen ze hun heil bij iemand anders zoeken. En daar gaan we dan…
5. Als het toch zover gekomen is, is het beste om de “roddelaar(ster)” rechtstreeks te confronteren met de persoon over wie geroddeld wordt
Laat hen het uitpraten, in je bijzijn. Meestal ligt een misverstand aan de basis van het geroddel en is het vrij snel opgelost. Als je zoiets aanpakt, hou dan vooral zelf je ARC hoog naar beiden partijen toe. Laat je niet meeslepen in heftige discussies, blijf ‘zen’. En, als de zaken uitgepraat zijn, leg je hen uit hoe ze het in de toekomst anders moeten aanpakken.
6. Als echter blijkt dat iemand regelmatig roddelt
7. Als de sfeer in het algemeen al serieus verpest is
Dan wordt het al iets ingewikkelder. Dat is het moment om ons een seintje te geven zodat we advies op maat kunnen geven. Er kan namelijk ook daar iets aan gedaan worden.
Verander de wereld. Begin bij jezelf.
Een sterke leider wenst en creëert sterke teams. Leiderschap vereist specifieke bekwaamheden, dat spreekt voor zich. Goed leiderschap vereist onder meer doortastendheid, maar ook geduld en de bekwaamheid om correcte evaluaties te maken. Onze leiderschapsanalyse is de geschikte spiegel die uw zwaktes en sterktes in kaart brengt, zowel wat je communicatie aangaat, als wat de andere eigenschappen aangaat die voor een leider van cruciaal belang zijn. Een test die al 25 jaar zijn waarde heeft bewezen op de markt!