Hoe bouw je werknemers loyaliteit op?

Hoe bouw je werknemers loyaliteit op?

Hoe bouw je werknemers loyaliteit op?

In de huidige zeer competitieve arbeidsmarkt, is één van je grootste uitdagingen – als bedrijfsleider of manager – goede medewerkers aan te trekken én ervoor te zorgen dat ze in je bedrijf blijven.

Na al de moeite die je gedaan hebt om deze medewerkers binnen te halen en op te leiden, is er inderdaad niets meer frustrerend dan hen te zien vertrekken… naar de concurrentie.

Een goede manier om te begrijpen hoe je hen aan je bedrijf kan binden, is te kijken naar de redenen waarom een goede medewerker zijn werkgever verlaat. Waarom beslist hij een andere job te zoeken?

In dit eerste artikel, vind je een eerst antwoord op deze cruciale vraag:

Team achter pc

“WAAROM VERTREKKEN GOEDE WERKNEMERS?”

Een paar maanden na zijn indiensttreding, stapt een nieuwe medewerker je bureau binnen met de aankondiging dat hij je bedrijf wil verlaten. Als je hem vraagt wat de reden is, is er veel kans dat hij zal antwoorden: ”Ik had er eigenlijk iets anders van verwacht”.Een eerste, begrijpelijke, reactie is de werknemer de schuld te geven. Dat lost echter niets op. Onze aanbeveling is eerder een kijkje te gaan nemen naar je aanwervingsproces, in het bijzonder als dit probleem zich regelmatig voordoet.Een sollicitant begint al verwachtingen te ontwikkelen m.b.t. een bepaalde functie en bedrijf bij het eerste contact en zeker bij het lezen van de functieomschrijving. Als een job dan blijkt helemaal anders te zijn dan hij verwacht had, heeft dat heel vaak te maken met verkeerde of onvolledige informatie tijdens de rekruterings- procedure.

Wees daarom altijd zo transparant mogelijk in je functieomschrijving en tijdens de sollicitatiegesprekken. Wees niet bang om een exact beeld van de realiteit op te hangen zodat de sollicitant duidelijk begrijpt wat de inhoud van de functie is. Ongeschikte kandidaten zullen “weglopen”, terwijl de goede aangetrokken zullen worden door de uitdaging. En dat is uiteindelijk wat je wil. 

Probeer nooit om een onjuist, te mooi beeld van de functie of het bedrijf op te hangen om goede kandidaten aan te trekken. Ze zullen je nadien hiervoor zwaar “bestraffen” door het bedrijf te verlaten zodra ze ontdekken dat ze bedrogen werden.

In ons volgend artikel geven we je tips over hoe je kan voorkomen dat kandidaten een verkeerd beeld krijgen van de realiteit en hoe je kan vermijden dat recente aangeworven medewerkers je voor onaangename verrassingen plaatsen.

Birgit Berghmans

In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het contact onderhouden met klanten, hen te informeren over onze producten en diensten, en ervoor te zorgen dat hun vragen en zorgen snel en efficiënt worden beantwoord.

Met enthousiasme en toewijding streef ik ernaar om elke klant een positieve en waardevolle ervaring te bieden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan ons geweldige team en onze groeiende klanttevredenheid!

Monique Van Der Linde

Ik werk zo graag bij dit bedrijf omdat het team fantastisch is en de sfeer altijd positief. Het maakt elke werkdag niet alleen productief, maar ook ontzettend leuk en inspirerend!

Het bedrijf zelf is geweldig, met een cultuur die groei en innovatie stimuleert. Het voelt als een tweede thuis waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Kortom, de combinatie van een geweldig team en een inspirerende werkomgeving maakt dit de perfecte plek om te werken!

Marnick Saeys

De sfeer hier is gewoonweg geweldig – warm, ondersteunend en vol energie.

Het voelt echt als een sprong in het diepe (maar op een goede manier!) en ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om te werken met zulke leuke en gemotiveerde mensen.
 

Roxanne Van den Branden

Ik ben ontzettend blij om mijn carrière hier te mogen beginnen.

U-Man heeft een geweldige, warme sfeer. Het team is heel resultaatgericht en dat bevalt mij enorm.

Ik ben vastbesloten om mijn steentje bij te dragen en mijn uiterste best te doen om bij te dragen aan ons gezamenlijke succes. Laten we samen bouwen aan iets geweldigs!