De communicatieworkshop voor iedereen?
Hier zijn een paar op het eerste gezicht minder evidente voorbeelden zeker op hun plaats.
Een technieker moet zijn domein kennen, hij moet vooral de technische kennis hebben om zijn toestellen te installeren, te onderhouden en te herstellen. Volgens veel bedrijfsleiders is communicatie in zo’n job niet zo belangrijk, als hij de technische kennis maar heeft. Niets is minder waar. De technieker moet heel goed naar zijn klant kunnen luisteren (dat is een heel belangrijk onderdeel van goede communicatie) en hij moet er ook in slagen om een gesprek dat maar blijft duren op een correcte manier te stoppen zodat hij niet te laat aankomt bij zijn volgende opdracht.
Nog te veel bedrijfsleiders denken dat iemand die bij wijze van spreken iedereen onder tafel kan praten of in alle omstandigheden een vlotte babbel heeft, een goede verkoper zal zijn. Was het maar waar! Het is jammer genoeg niet zo. Een verkoper die veel praat en niet genoeg luistert, zal nooit een goede verkoper worden. Hij komt niets te weten over zijn prospect of klant als hij die andere persoon niet voldoende aan het woord laat. Luisteren is ook hier de boodschap. Dan pas kom je als verkoper te weten wat de noden en wensen van je klant zijn en kan je de juiste dienst of het geschikte product voorstellen dat beantwoordt aan de echte noden van de klant.
Dat een telefoniste alleen maar binnenkomende telefoons moet doorgeven strookt ook niet met wat ze eigenlijk moet doen. Ze moet veel meer doen dan dat. Ze moet vriendelijk en snel de telefoon beantwoorden, ze moet met een goede intentie kunnen duidelijk maken aan de klant dat hij zal doorverbonden worden en dat hij dan zijn verhaal mag vertellen, ze moet een klant durven onderbreken op een correcte manier, enz. Er komt zoveel meer bij kijken. Een goede communicatie is dus ook hier zeker op zijn plaats.
Een chauffeur die leveringen doet en zo dagelijks bij heel veel klanten over de vloer komt, moet niet alleen een goede chauffeur zijn. Hij is bij manier van spreken het visitekaartje van je bedrijf. Zijn communicatie moet heel goed zijn, anders haken je klanten mogelijk af.
Een hulpboekhouder moet heel goed zijn met cijfers. Alleen is dat niet voldoende. Hij moet ook de klanten opbellen die laat zijn met hun betalingen. Dat is nu niet de meest dankbare of meest sexy job die je je kan indenken. Om dat goed te doen, moet je niet alleen met een heel goede intentie je boodschap kunnen overbrengen, je moet de klanten ook zover krijgen dat ze ook effectief die betaling gaan doen, zonder dat ze daarna ontevreden zijn over het gesprek. Een medewerker die daarin slaagt, is goud waard. En met een goede communicatie lukt dat.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe een goede communicatie iemand echt kan helpen om te slagen in de job en in het leven. En om het ganse team te ondersteunen.
Waarom niet al je medewerkers de tweedaagse communicatie workshop laten volgen? Ze zullen er veel sterker uit komen, ze zullen efficiënter zijn in hun job en ze zullen zich beter in hun vel voelen.