+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 2

    Home Sales Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 2
    NextPrevious

    Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 2

    By Matteo Van Mol | Sales | Comments are Closed | 22 januari, 2021 | 0

    In ons vorige artikel zijn we ingegaan op drie  aspecten van de ingesteldheid van top verkopers die aan de basis liggen van een sterke vertrouwensrelatie tussen verkoper en klant.

    In dit artikel  geven we nog drie andere eigenschappen mee van topverkopers. Het zijn echte troeven wanneer men die begrijpt en goed kan toepassen.

     

    1. De kracht van een topverkoper komt voort uit zijn mentale ingesteldheid

     

    Met je product op zich of met de prijs zal je niet altijd het verschil kunnen maken ten opzichte van de concurrentie. 

    De verkoper daarentegen kan altijd het verschil maken! En wist je dat 93 % van alle topverkopers (internationaal gezien) vindt dat de eerste reden van hun succes, hun mentale ingesteldheid is?

    Topverkopers hebben een winnaarsmentaliteit. Die “winning attitude” is niet gebaseerd op kennis van afsluittechnieken, maar wel op OVERTUIGING. 

    Een topverkoper weet dat zijn succes afhankelijk is van drie elementen, in deze volgorde:

     

    1. zijn overtuiging;
    2. zijn emoties
    3. zijn acties

     

    Daar waar de meeste verkopers de nadruk leggen op “acties” (en dan vooral het toepassen van een verkooptechniek) weet een topverkoper dat zijn overtuiging de bron is van zijn succes.

    Waaruit bestaat dan die overtuiging? In de eerste plaats is hij overtuigd van zichzelf: hij weet dat hij de klant kan helpen. Daarnaast is hij natuurlijk ook overtuigd van het product of de dienst die hij aanbiedt en van het feit dat zijn bedrijf dat correct kan leveren. 

    Er zijn nog een aantal punten waar een topverkoper overtuigd van is, maar deze drie zijn de belangrijkste. En wist je ook dat een topverkoper ervoor zorgt dat die drie punten op een hoog niveau blijven staan? En hij dus niet anders kan dan sterk geïnteresseerd zijn in het reilen en zeilen van zijn bedrijf? 

     

    2. Een topverkoper werkt op basis van emoties

     

    Een verkoopgesprek mag nooit een automatisch iets worden dat altijd volgens eenzelfde patroon verloopt. Niets breekt sneller het vertrouwen van een klant dan het gevoel te hebben dat hij “een nummer in de rij” is.

    Om elke klant op een correcte manier als een uniek individu te kunnen benaderen moet een verkoper een grondige kennis bezitten van menselijke emoties en reacties. Moet hij daarom psychologie gaan studeren? Neen, absoluut niet! Maar hij moet zich wel snel een duidelijk beeld kunnen vormen van de emoties die bij de klant een rol spelen en waar die op gebaseerd zijn. Dat inzicht is absoluut nodig om de klant echt te begrijpen. 

    Een topverkoper gaat er bovendien nooit van uit dat hij de klant ertoe moet brengen de verkoper te begrijpen. Integendeel, hij weet dat het omgekeerd werkt: als hij (de verkoper) de klant goed begrijpt en de klant zich echt goed begrepen voelt, dan pas zal de klant bereid zijn om naar de verkoper te luisteren. 

     

    3. Een topverkoper weet dat een goede voorbereiding de sleutel is tot succes.

     

    Elke topverkoper weet dat moeilijkheden om af te sluiten zelden hun oorsprong vinden in de afsluitfase zelf, maar veel eerder.

    Een goede voorbereiding is het halve werk, zegt het spreekwoord. Dat is dus ook zo in de verkoop. Een topverkoper verstaat de kunst om de weg naar de afsluitfase op een zodanige manier voor te bereiden dat hij “zacht” kan afsluiten, daarbij rekening houdend met het doel van de klant.

    Het is bovendien de voorbereidende fase die het noodzakelijke vertrouwen creëert bij de klant en die maakt dat de verkoper in de afsluitfase net zo vaak mag “aandringen” als hij maar wil. Te veel mislukkingen zijn het gevolg van niet goed opgebouwde relaties. 

     

    Vraag jouw Persoonlijke Sales Analyse aan

     

    Wil je graag je verkopers een boost geven? Hun vertrouwen als verkoper opkrikken?

    Dan willen wij je graag gratis en vrijblijvend een aanbod doen. Voor je commercieel succes heb je verkopers nodig met een goed potentieel die bereid zijn om bij te leren en te evolueren. 

    Wij kunnen het potentieel van jouw verkopers meten met onze Persoonlijke Sales Analyse. Dat is een test die aangeeft welke persoonlijke kenmerken hun resultaten als verkoper versterken en welke hun resultaten onderuit halen of verzwakken. Met die kennis kan je je verkopers gerichter helpen. 

    Ben je bedrijfsleider of sales manager? Overtuig dan jezelf: doe de Sales Analyse zelf eens (gratis en vrijblijvend). Wanneer je de test hebt ingevuld zullen wij die graag – nog steeds gratis en vrijblijvend – in detail met jou bespreken.

     

    Vraag jouw Persoonlijke Sales Analyse aan. *

     

     * Enkel voor bedrijfsleiders en sales managers

    Salesmanagement
    Avatar

    Matteo Van Mol

    More posts by Matteo Van Mol

    Related Post

    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In een vorig artikel gaven we aan dat één van de troeven van de ideale verkoper erin bestaat dat hij zich houdt aan het gezegde “Spreken is zilver, zwijgen is goud”.  Wanneer hij dat gezegdeRead more

    • Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 1

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het woord “verkoper” roept nog te dikwijls het beeld op van iemand die teveel praat, die zijn klanten overdondert met verkoopargumenten, die alleen maar een handtekening wilt onder een contract en dergelijke meer. Veel verkopersRead more

    • Teamwork

      Teamwork: hoe individuen doen samenwerken?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Elke werkgever droomt van een sterk team en goed teamwork. Een team dat goed samenwerkt, dat elkaar helpt en waar de individuen correct met elkaar communiceren.   Online zijn er heel veel tips te vindenRead more

    • Teamwork

      Salesmanagement tips: maak van je salesteam een geoliede machine

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Een salesteam moet een geoliede machine zijn ondanks het feit dat verkoop op zich een toch vrij individuele job is.   Hoewel men in een salesteam minder frequent rechtstreeks samenwerkt met de collega’s, zou erRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man