+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Teamwork: hoe individuen doen samenwerken?

    Home Leiderschap Teamwork: hoe individuen doen samenwerken?
    NextPrevious
    Teamwork

    Teamwork: hoe individuen doen samenwerken?

    By Els Van den Eynde | Leiderschap | Comments are Closed | 28 januari, 2020 | 0

    Elke werkgever droomt van een sterk team en goed teamwork. Een team dat goed samenwerkt, dat elkaar helpt en waar de individuen correct met elkaar communiceren.

     

    Online zijn er heel veel tips te vinden die de ‘keys to success’ bieden voor een goed functionerend team.

     

    Toch blijft het een hele uitdaging om de juiste tips eruit te filteren, en om dan voor jezelf uit te dokteren hoe je die in jouw team zal toepassen.

     

     De oplossing is –zoals heel dikwijls– te vinden in de basisprincipes van sterk teamwork.

     

    Laten we eens kijken naar een voetbalteam. Stel je een team voor dat zou bestaan uit 11 vedetten, allemaal sterspelers, die niet in het teamconcept geloven en die elk voor zich spelen.

     

    Enig idee hoe dat team zou spelen? En of er goed gescoord zou worden?

     

    De eerste vereiste voor zo’n team van sterspelers – hoe goed ze individueel ook zijn – is dat ze goed samen moeten kunnen spelen op het veld. 

     

    Dat betekent dat iedere speler zich in de eerste plaats moet inzetten voor het team.

     

    Daarnaast wil dat ook zeggen dat elke speler de plaats en de sterktes van elke ander teamlid moet kennen om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

     

    Aan wie geef ik de pass door? Wie komt er op de voorgrond te staan?

     

    Een goede samenwerking tussen teamleden bevordert de gehele organisatie. Een team dat loopt als een goed geoliede machine bepaalt niet alleen de efficiëntie, maar ook de motivatie van de spelers en het financiële welzijn van de organisatie. Geen verloren moeite dus om hierin te investeren!

     

    Samen werken? Samenwerken!

     

    Uit onderzoek is gebleken dat het effectief mogelijk is om teamwork te “trainen”.

     

    Als bedrijfsleider of manager van een team kan je dus de werking van jouw team beïnvloeden door bepaalde stappen te ondernemen.

     

    Bij U-Man weten we maar al te goed dat elke manager meestal al een to-do-list heeft van jewelste.

     

    Waarom dus niet denken in termen van rendabiliteit, en beroep doen op een professionele en ervaren partner in deze materie in plaats van het wiel zelf terug uit te vinden?

     

    Anderzijds, en omdat jij jouw team beter kent dan wie ook, is de meest efficiënte eerste stap een opleiding voor jou, als leidinggevende, waarin je leert wat je kan doen om de succesratio van jouw team te vergroten.

     

    Zeven basisstappen naar een beter teamwork

     

    Wil je toch al aan jouw team beginnen sleutelen? Dan kan je alvast onderstaande basisacties ondernemen. Mocht je hier dan toch dieper op willen ingaan, dan is een analyse van jouw leidinggevende capaciteiten de aangewezen eerste stap.

     

    1. Formuleer heel duidelijk en in eenvoudige bewoordingen de doelstellingen van het bedrijf.

    De vraag die hier zou moeten beantwoord worden is: waar wil je dat je team naar toe werkt?

    Het antwoord op deze vraag moet verstaanbaar kunnen zijn voor iedereen in de organisatie.
    Hoe je dit kan testen? Vraag aan iemand die niet in jouw bedrijf actief is om de doelstellingen die jij op papier hebt gezet, even te lezen.

    Kunnen ze in eigen woorden correct worden herhaald? Indien ja, dan heb je duidelijke doelstellingen omschreven.

     

    2. Communiceer deze bedrijfsdoelstellingen aan je team.

    De volgende stap is om die doelstellingen aan alle medewerkers mee te delen. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet waar hij/zij naartoe werkt en waar hij/zij past in het geheel.

    Alle neuzen staan dan in dezelfde richting, en je creëert een samenhorigheidsgevoel onder de werknemers, zelfs over verschillende diensten heen.

     

    3. Formuleer de “spelregels” voor jouw team.

    Voor een bedrijf zijn dit de beleidslijnen, de guidelines, de “do’s & don’ts”, het interne reglement. Allemaal namen voor hetzelfde concept, namelijk “Wat zijn de spelregels binnen ons team?”

    Hier formuleer je ze best allemaal duidelijk en zorg je ervoor dat iedereen deze kan raadplegen.

     

    4. Breng structuur in je team.

    Zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is wat zijn/haar functie is.

    Niet alleen inhoudelijk (m.a.w. wat van de werknemer wordt verwacht), maar ook diens positie in het bedrijf ten opzichte van andere leden van het team.
    Door een duidelijke structuur te hebben, weten medewerkers bij wie ze moeten zijn om bepaalde zaken te bespreken of taken aan te communiceren.

     

    5. Werk actief aan de basiswaarden die gelden binnen jouw team.

    Basiswaarden kunnen bijvoorbeeld zijn:

      • Respectvol omgaan met anderen,
      • Correcte interne communicatie,
      • Snelle uitvoering van opdrachten,
      • De klant centraal stellen.

    Gewoonlijk zijn deze waarden heel “evident”, maar zolang ze niet neergeschreven worden en aan iedereen meegedeeld worden, hebben ze niet de vereiste impact op het team.

     

    6. Managers zijn inspiratiebronnen.

    Lead by example! Het is niet voor niets dat deze zin zo vaak wordt gebruikt.

    Leiders tonen hoe het moet. Zij zijn het voorbeeld binnen elke organisatie. Waarom zou een medewerker – bijvoorbeeld – de basiswaarden volgen, als de leidinggevende het niet doet?Als iedereen gelijk is voor de wet, en als de manager het goede voorbeeld geeft, dan wordt de afstand tussen manager en medewerkers kleiner.

    Zo ontstaat er een beter teamgevoel en dat is dan weer bevorderlijk voor het teamwork in zijn geheel.

     

    7. Wees strenger dan streng voor roddels en geruchten op de werkvloer.

    Hoor je roddels en geruchten, vraag dan steeds naar specifieke feiten:

      • Wie was het?
      • Wat is er precies gebeurd?
      • Wanneer?
      • Waar?
      • En, indien nodig, ga ook na welke de aanleiding was van het gebeuren.

    Wacht nooit te lang om roddels aan te pakken. Dergelijke zaken kunnen een eigen leven gaan leiden en een grote impact hebben op de teamspirit, zonder dat jij je er van bewust bent. Tackle roddels zodra je ze detecteert.

     

    Op zoek naar een opleiding waar je kan leren om jouw team goed te ondersteunen, en de samenwerking en communicatie in jouw team te bevorderen? Maak een afspraak voor een leiderschapsanalyse en ontvang, na een vrijblijvende evaluatie van de testresultaten, een aangepast opleidingsaanbod.

    Salesmanagement
    Avatar

    Els Van den Eynde

    More posts by Els Van den Eynde

    Related Post

    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In een vorig artikel gaven we aan dat één van de troeven van de ideale verkoper erin bestaat dat hij zich houdt aan het gezegde “Spreken is zilver, zwijgen is goud”.  Wanneer hij dat gezegdeRead more

    • Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 2

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In ons vorige artikel zijn we ingegaan op drie  aspecten van de ingesteldheid van top verkopers die aan de basis liggen van een sterke vertrouwensrelatie tussen verkoper en klant. In dit artikel  geven we nogRead more

    • Hoe gaat een topverkoper te werk? Belangrijke verkooptips: deel 1

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het woord “verkoper” roept nog te dikwijls het beeld op van iemand die teveel praat, die zijn klanten overdondert met verkoopargumenten, die alleen maar een handtekening wilt onder een contract en dergelijke meer. Veel verkopersRead more

    • Teamwork

      Salesmanagement tips: maak van je salesteam een geoliede machine

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Een salesteam moet een geoliede machine zijn ondanks het feit dat verkoop op zich een toch vrij individuele job is.   Hoewel men in een salesteam minder frequent rechtstreeks samenwerkt met de collega’s, zou erRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!
    • Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Kennis
    • Klantgetuigenis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales
    • Uncategorized
    • Zelfontwikkeling

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man