+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager

    Home Leiderschap Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager
    NextPrevious
    teamwork bevorderen

    Teamwork bevorderen: topprioriteit van elke leider of manager

    By Els Van den Eynde | Leiderschap | Comments are Closed | 25 december, 2020 | 0

    De grootste uitdaging van elke manager? Teamwork bevorderen en je medewerkers als een goed gecoördineerd team te doen samenwerken.

    De sterkte van een bedrijf hangt in de eerste plaats af van de sterkte van de leider van het team, maar ook van de medewerkers die er deel van uitmaken, én van de mate waarin die medewerkers kunnen samenwerken als één team. 

    Een bedrijf leiden betekent met andere woorden: teamwork aansturen.

    Het is net zoals in een Formule 1-wedstrijd: om de wedstijd te kunnen winnen, heb je niet alleen een goede F1-piloot nodig, maar ook een team van uitstekende techniekers en monteurs, die elk hun talenten maximaal laten renderen. En zo wordt elke overwinning de overwinning van het ganse team. Hoe jij een Formule 1-manager wordt? Hieronder geven we 6 tips mee om je team naar betere resultaten te leiden!

     

    1. Los onenigheden onmiddellijk op

     

    En daarmee bedoelen we: onenigheden tussen teamleden onderling of tussen team en directie. Om terug te komen naar de vergelijking met een Formule 1-wedstrijd: stel je voor dat het team ruzie staat te maken wanneer de piloot voor een bandenwissel een pitstop doet. Dat gaat echt niet bijdragen tot de overwinning, wel? In een bedrijf is het niet anders: een Formule 1-manager lost dus niet alleen conflicten op – hij weet ook hoe hij ze moet voorkomen.

     

    2. Zorg dat in de groep niemand ‘op de kar zit’

     

    …laat staan dat hij op de rem gaat staan!

    Opnieuw: in een Formule 1-wedstrijd kan je je gewoon niet voorstellen dat één van de technieker op z’n dooie gemak met een vervangingswiel komt aanzetten. Aanvaard dat dus ook niet in je bedrijf. Want los van de ‘cost of non production’ betekent het dat anderen in het team veel harder moeten werken.

     

    3. Beschouw een goed resultaat nooit als ‘normaal’

     

    Om een goed resultaat neer te zetten, moet een medewerker of een team altijd werk verzetten, focussen, gemotiveerd zijn, plannen, coördineren met anderen in het team, enzovoort. Met andere woorden: productief zijn. Dus telkens een goed resultaat behaald wordt, toon dan dat je het waardeert. Een ‘Goed gedaan!’ of ‘Proficiat!’ kost geen moeite en wordt door je team sterk geapprecieerd.

     

    4. Speel bij fouten nooit ‘op de man’

     

    Stel, een medewerker heeft een fout gemaakt in de planning: hij was verstrooid en had niet alle nodige gegevens opgevraagd. Het gevolg is dat één van de ploegen een deel van de dag zonder werk komt te zitten. Niet zo leuk…

    Als je nu de medewerker gaat uitschelden, kunnen er een aantal dingen gebeuren: hij kan zich slecht voelen, in zijn schulp kruipen, zichzelf beginnen verdedigen, kwaad worden, de schuld op een ander schuiven, enzovoort. Met dat alles win je niets. Beter is om te focussen op de fout: je vraagt hoe die fout is kunnen gebeuren en je vraagt dan hoe de medewerker een gelijkaardige fout in de toekomst zal vermijden.

    (Opgelet: een medewerker die blijft fouten maken is iemand die eigenlijk ‘de kar afremt’. Dat pak je natuurlijk op een andere manier aan.)

     

    5. Focus je aandacht – en die van je medewerkers

     

    Sta niet toe dat de aandacht gaat versnipperen, want dat heeft onmiddellijk een negatieve invloed op de resultaten. Dit punt heeft te maken met planning. En dan bedoelen we niet alleen de planning van de productie, maar de coördinatie van alle activiteiten van het team binnen een duidelijke structuur.   

     

    6. ‘Passeer’ je medewerkers niet in hun job.

     

    Met andere woorden: doe hun werk niet in hun plaats. Veel leidinggevenden doen dat ‘omdat het dan sneller en beter gedaan is’. Wel, ook hier weer: als een Formule 1-piloot zijn banden zelf gaat wisselen wordt de kans op een overwinning echt heel klein! Zorg dus dat elk teamlid zijn job doet en productief is.

    Het is veel beter om je medewerkers (nog beter) te coachen dan het werk in hun plaats te doen. Dankzij goede coaching maak je het voor hen mogelijk om te genieten van verbeterde bekwaamheden.  En zo creëer je een winnaarsmentaliteit. 

     

     

    Alles begint natuurlijk bij de leider van het team. Het zijn de sterke leiders die sterke teams creëren.

    Ben jij een Formule 1-manager?

    Durf in de spiegel te kijken.

    Onze leiderschapsanalyse brengt je sterke en zwakke punten haarscherp in kaart. 

    Zo weet je wat goed is en wat kan verbeterd worden.

    Vraag hier de Leiderschapsanalyse aan.

    No tags.
    Avatar

    Els Van den Eynde

    More posts by Els Van den Eynde

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man