+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Een goede leider creëert een sterk team

    Home Leiderschap Een goede leider creëert een sterk team
    NextPrevious
    Een goede leider

    Een goede leider creëert een sterk team

    By Matteo Van Mol | Leiderschap | Comments are Closed | 22 oktober, 2019 | 0

    Wat is nu een sterk team?

    Een sterk team heeft in de eerste plaats een gezamenlijk doel.
    En het is natuurlijk aan de leider om hen dat doel te geven. Bijvoorbeeld: je wil de firma en haar producten introduceren in een nieuw marktsegment. Daar werk je aan, tezamen met je team. Als dit gezamenlijke doel niet gekend is, vervalt het team in routine. En dat is, op langere termijn, dodelijk.

    Elk teamlid weet wat er van hem/haar verwacht wordt. De lat mag hoog liggen, maar het moet realistisch blijven. En uiteraard moet je aan elk teamlid de nodige “wapens” (tools) geven om aan die verwachtingen te kunnen voldoen.

    Elk teamlid weet precies wat andere teamleden doen en hoe zij in hun “domein” denken. Dit kan je uiteraard enkel bereiken via regelmatige, korte coördinatiemeetings. De teamleden komen meestal goed met elkaar overeen.
    Creëer dus in je bedrijf een cultuur van onderling respect.

    Enkele handige tips om jouw team om te vormen tot een sterk team:

    1. BRENG STRUCTUUR IN JE TEAM
    Bepaal wie verantwoordelijk is voor wat. Vermijd vooral situaties waarbij “iedereen verantwoordelijk is voor alles”. Dat brengt enkel verwarring en chaos! Flexibiliteit moet er zijn, maar dat betekent absoluut NIET “het werk van iemand anders doen”.

    2. ZORG ERVOOR DAT HET DOEL BEGREPEN IS
    Zorg ervoor dat iedereen in het team goed begrijpt wat het doel is van het bedrijf, waarom dát het doel is, en wat het bedrijf daarmee wil realiseren. En zorg ervoor dat iedereen erachter staat!

    3. CREËER EEN SFEER VAN OPEN COMMUNICATIE
    Als een medewerker bedenkingen heeft bij een bepaald project of een bepaalde actie, dan is dat misschien niet aangenaam, maar het is beter dat je het weet. Zorg er dus voor dat nooit iemand “gestraft” wordt omdat hij/zij een mening te kennen geeft. Laat hem/haar daarover praten, luister naar hem/haar, vraag door. Er zit misschien waarheid in wat hij/zij zegt.

    4. WEES ZEER STRENG ALS HET OP RODDELS OF GERUCHTEN AANKOMT
    Niets is dodelijker voor een team. Het promoten van open communicatie (zie vorig punt) zal dat al grotendeels voorkomen. Maar als een teamlid zich aan roddels en geruchten blijft bezondigen, wees dan onverbiddelijk.

    5. WEES DUIDELIJK IN HET GEVEN VAN JE OPDRACHTEN
    Zet ze op papier (mail). Herlees ze zelf om zeker te zijn dat er geen misverstanden kunnen over bestaan. Maar ga er niet van uit dat iedereen je opdrachten grondig zal lezen en altijd zal begrijpen – hoe duidelijk ze ook waren. Ga het na en helder het op indien nodig. Het is zeer belangrijk inefficiëntie te vermijden. Het lijkt tijdverlies en onnodig. Maar dat is het zeker niet. Het zal je op termijn zeer veel tijd doen besparen!

    Een team leiden en als goede leider fungeren vereist dus heel wat werk!

    VERANDER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF

    Bovenstaande tips zullen je helpen om een sterker team te creëren. Nu stel je jezelf mogelijk de vraag: Alles goed en wel, maar ben ik wel een goede leider?

    Nu en dan in de spiegel kijken kan geen kwaad, dus als je je sterkten en zwakten als leider eens wil evalueren, vraag dan vrijblijvend onze leiderschapsanalyse aan. Een test die al 25 jaar zijn waarde heeft bewezen op de markt!

    Graag meer te weten komen over leiderschap? Lees dan onze interessante artikels.

    e-book 10 fatale fouten bij het delegeren
    No tags.

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man