+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

De skills en competenties van écht goede people managers

    Home Leiderschap De skills en competenties van écht goede people managers
    NextPrevious

    De skills en competenties van écht goede people managers

    By Els Van den Eynde | Leiderschap | Comments are Closed | 1 december, 2019 | 0

    Een people manager aan het hoofd van een afdeling of een bedrijf kan voor de organisatie een grote toegevoegde waarde zijn. 

     

    Een ervaren people manager kan er immers voor zorgen dat medewerkers tevreden zijn, dat zij hun werk met plezier uitvoeren en dat zij in teamverband kunnen werken indien nodig. Om dat alles te bereiken, weet deze manager dat het werk en de communicatie goed en gestructureerd moet verlopen. 

     

    Het goede nieuws is dat het geen aangeboren talent hoeft te zijn: iedereen kan een goede people manager worden, mits de juiste opleiding. We geven hier alvast een paar tips mee. 

     

    Wat is een (people) manager?

     

    Een manager – en dus ook een people manager  – is een leidinggevende die anderen aanstuurt, motiveert en inspireert en die bovendien het werk zodanig kan structureren en organiseren dat het vlot en efficiënt verloopt.

     

    Een goede manager ‘ziet’ het individu in de medewerker, maar houdt ook altijd rekening met de plaats en toegevoegde waarde van de medewerker in zijn/haar team en in de ganse organisatie.

     

    Door aandacht te hebben voor zowel het individu als voor het team, kan een people manager correct inschatten hoe elke medewerker moet aangestuurd worden.  

     

    Een goede manager worden, dat kan men leren

     

    Zoals eerder gezegd hoef je geen geboren people manager te zijn om er een te worden. 

     

    Wel is het belangrijk dat je weet welke enerzijds de belangrijkste soft skills zijn van goede people managers en anderzijds wat van een people manager een efficiënte people manager maakt. Met andere woorden: wat moet hij doen, en wat moet hij laten?

     

    En dat alles kan men dus leren.  Enkele tips:

     

    Maak tijd voor je medewerkers

     

    Hoe druk het ook mag zijn, wie respect wil, moet dit ‘verdienen’. 

     

    Dat doe je onder andere door medewerkers jouw tijd te geven. Door naar hen te luisteren, hun zorgen te begrijpen en hun meningen, voorstellen en ideeën te overwegen, toon je appreciatie voor wie zij zijn en erken je hun waarde binnen de organisatie.

     

    Iedereen wil zich gewaardeerd voelen in zijn job. Een kort gesprek met gemeende interesse kan een grote impact hebben op hoe je medewerkers jouw leiderschap ervaren en je al dan niet respecteren.

     

    Zorg voor open communicatie

     

    Niet altijd even makkelijk om toe te passen, maar een goede people manager moet kunnen openstaan voor ieders mening. Elke goede leidinggevende kan heel goed en vooral oprecht luisteren! 

     

    Een gesprek kan inhoudelijk met de job te maken hebben, maar kan ook betrekking hebben op de behoeften en zorgen van de medewerker.   Als je daar oprecht naar luistert, dan voelt de medewerker zich steeds gewaardeerd.

     

    Durf delegeren en loslaten

     

    Durf niet alleen taken, maar ook verantwoordelijkheden te delegeren. Geef kansen aan je werknemers. Zo heb jij minder werkdruk en geef je vertrouwen aan anderen in het team,  waardoor zij zich ook kunnen bewijzen.

     

    Verantwoordelijkheid geven is een teken van vertrouwen. Werknemers die verantwoordelijkheid krijgen binnen het bedrijf zijn vaak gemotiveerder en loyaler. Door meer verantwoordelijkheid te krijgen ziet een medewerker zich namelijk stapsgewijs groeien in het bedrijf, voelt hij zich meer waardevol in het team en heeft hij zicht op een betere en meer stabiele toekomst. 

     

    Houd regelmatig functioneringsgesprekken

     

    Gestructureerd te werk gaan en het werk goed organiseren zijn twee aspecten van management die steeds belangrijker worden. 

     

    Structuur implementeren en behouden enerzijds, en duidelijke afspraken maken anderzijds, zijn twee verantwoordelijkheden die een manager niet naast zich mag neerleggen. 

     

    Er zijn voldoende gelegenheden voor een manager om hier goed te scoren: planningsgesprekken, coördinatievergaderingen, functioneringsgesprekken en formele evaluatiegesprekken zijn er een paar van.

     

    Die gesprekken moeten uiteraard goed voorbereid zijn zodat ze efficiënt verlopen. Niets is zo frustrerend voor een medewerker als – bijvoorbeeld – bij een lange meeting moeten aanwezig zijn waarvan hij zich achteraf afvraagt wat het nut ervan was…

     

    Een belangrijke tip om mee te geven bij deze gesprekken is de volgende:

     

    Als het gaat om een echt feedbackmoment (bijvoorbeeld een functioneringsgesprek), probeer dan steeds eerst alle positieve punten te communiceren, en zorg er daarna voor dat de medewerker eventuele werkpunten inziet en er expliciet mee akkoord gaat om eraan te werken.  

     

    Zo zal je feedback gewaardeerd worden. En zo zal ook achteraf de sfeer op het werk niet negatief beïnvloed worden.

     

    Houd je aan je afspraken

     

    Het lijkt heel vanzelfsprekend, maar om vertrouwen, appreciatie en respect te verdienen als leidinggevende en gezien te worden als volwaardige people manager, moet je je steeds aan je afspraken proberen te houden.

     

    Doe meetings en voer gesprekken wanneer deze verwacht of gepland zijn; doe wat je belooft en als je niet kan uitvoeren wat afgesproken is, laat het dan ook zo snel mogelijk weten en leg uit waarom het niet lukt. Zo wordt het vertrouwen niet geschonden. Want als vertrouwen eenmaal is geschonden is het achteraf soms heel moeilijk om het terug te bekomen.

     

    Het motto is: geeft een goede leider zijn woord, dan weet men dat dit goud waard is.

     

    Met deze tips heb je al een mooie basis om aan te werken, wil je als people manager uitblinken.

     

    Natuurlijk zijn er heel wat meer manieren om als leider goed voor jouw medewerkers te zorgen. Wil je deze skills helemaal onder de knie krijgen? Dan kan je steeds de T.E.A.M-opleiding volgen. Deze is specifiek ontworpen om van managers de beste leiders te maken, zodat iedereen – je medewerkers, jezelf én je bedrijf – er de vruchten van plukt.

    People management, People manager
    Avatar

    Els Van den Eynde

    More posts by Els Van den Eynde

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!
    • Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Kennis
    • Klantgetuigenis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales
    • Uncategorized
    • Zelfontwikkeling

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man