+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

    Home Communicatie Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie
    NextPrevious
    vrouw aan het luisteren

    Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

    By Matteo Van Mol | Communicatie | Comments are Closed | 22 oktober, 2019 | 0

    We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang van echt luisteren wordt heel dikwijls onderschat.

    Communicatie definiëren we als “uitwisseling van boodschappen met wederzijds begrip”. Iemand die alleen maar veel praat, heeft geen goede communicatie, integendeel.  Iemand met een goede communicatie is iemand die vooral goed kan luisteren. Om de mening van een ander te begrijpen, moet je leren luisteren. Als iemand zegt, “Met die persoon heb ik een goed gesprek gehad” dan bedoelt die gewoonlijk “Die persoon kan heel goed luisteren, die persoon heeft goed naar me geluisterd.

    Hoe doe je dat nu, echt luisteren?

    1. EERSTE VEREISTE

    Een eerste vereiste is dat je met je aandacht erbij bent, dat je aandacht bij die andere persoon zit, en niet bij je eigen beslommeringen of besognes. Als omzeggens al je aandacht gaat naar je eigen persoonlijke problemen, dan is het heel moeilijk om een zinvolle communicatie te voeren met een ander persoon. Je bent namelijk “niet voldoende aanwezig” om een gesprek aan te knopen. En dat komt vaker voor dan je denkt.

    Volgende voorbeeld illustreert wat er bedoeld wordt. Je hebt een woordenwisseling met een collega en dan moet je naar een managementmeeting. Tijdens de managementmeeting zit je aandacht nog grotendeels bij de woordenwisseling die je net had, je aandacht is dus niet volledig bij de meeting. Ben je dan echt aan het luisteren? Sommigen denken van wel omdat ze fysisch aanwezig zijn in de meeting. Jammer genoeg hebben ze niet gehoord wat er net besproken werd. Ze waren niet echt aan het luisteren.

    Aanpak: Parkeer die woordenwisseling met je collega en spreek af dat je er na de managementmeeting op terug zal komen. Zo kan je echt luisteren tijdens de managementmeeting naar wat er naar voren gebracht wordt.

    1. TWEEDE VEREISTE

    Verder is het absoluut nodig om echt geïnteresseerd te zijn in de andere persoon. Iemand die zo vol is van zichzelf en alleen maar daarmee bezig is, kan niet luisteren. Die persoon geeft misschien de indruk dat hij luistert maar niets is minder waar.

    Hier volgt een voorbeeld: In de verkoop gebeurt het wel eens dat een verkoper meer interesse heeft in de commissie die hij zal later opstrijken dan in de klant die nu tegenover hem zit. Zo’n verkoper is niet echt aan het luisteren naar wat de klant zegt, hoewel hij wel die indruk kan geven. Zo mist hij zeer waardevolle signalen van de klant en is de kans zelfs groot dat hij de verkoop niet binnenhaalt.

    Aanpak: Luister echt naar de klant tegenover je. Toon oprechte, gemeende interesse in de persoon en doe er alles aan om hem te helpen met je product/dienst.

    Zelfkennis is het begin van de wijsheid

    Wil je graag weten hoe het staat met jouw communicatie vaardigheden ? Onze Persoonlijke Capaciteitsanalyse is de geschikte spiegel die uw kwaliteiten op dat vlak in kaart brengt.

    Neem contact op met één van onze experten
    No tags.

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • evaluatiegesprekken

      Evaluatiegesprekken, hou ze boeiend en efficiënt!

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Wij horen bedrijfsleiders wel eens een diepe zucht slaken wanneer het onderwerp “evaluatiegesprekken” aan bod komt. “Is dat eigenlijk wel nodig?”, “Hoe doe je dat?”, “Bestaat daar een simpel  en efficiënt systeem voor?” zijn veelgehoordeRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man