+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Laat je team niet ondermijnen door roddels!

    Home Communicatie Laat je team niet ondermijnen door roddels!
    NextPrevious
    Collega's die praten

    Laat je team niet ondermijnen door roddels!

    By Matteo Van Mol | Communicatie | Comments are Closed | 22 oktober, 2019 | 0

    Jammer genoeg wordt bijna elk bedrijf vroeg of laat geconfronteerd met de zeer negatieve gevolgen van roddels. Daarom bekijken we vandaag hoe roddels ontstaan en wat je er kan aan doen.

    1. Voorkomen is beter dan genezen.

    In je beleid opnemen dat roddels in je bedrijf absoluut niet toegelaten zijn zal voor een grote meerderheid van de medewerkers al volstaan om erop te letten dat ze er zich niet aan bezondigen.

    2. Geef vooral niet het slechte voorbeeld.

    Als je tegen één van je medewerkers of managers begint te zeuren over een andere medewerker, dan zet je zelf de deur al op een kier voor roddels. Probeer dat dus niet te doen.

    3. Door een gebrek aan communicatie vanwege de directie gaan mensen zelf zaken invullen, als ze dingen zien die ze niet begrijpen.

    Zo geven we soms zelf (ongewild natuurlijk) de eerste aanzet tot het ontstaan van roddels. Als iemand bijvoorbeeld ontslagen wordt en er wordt niet over gecommuniceerd of er wordt een andere uitleg aan gegeven dan de werkelijkheid, gaan mensen zich beginnen af te vragen wat er werkelijk aan de hand is. En zullen ze er waarschijnlijk met mekaar over praten. En daarmee heb je dan zelf de roddelmolen op gang gebracht.

    4. Creëer daarom een bedrijfscultuur waarin het veilig is om te communiceren.

    M.a.w. als een medewerker “met iets zit”, moet hij weten dat daar met u openlijk kan over gepraat worden. Want als ze niet bij u terechtkomen, dan zullen ze hun heil bij iemand anders zoeken. En daar gaan we dan…

    5. Als het toch zover gekomen is, is het beste om de “roddelaar(ster)” rechtstreeks te confronteren met de persoon over wie geroddeld wordt.

    Laat hen het uitpraten, in je bijzijn. Meestal ligt een misverstand aan de basis van het geroddel en is het vrij snel opgelost. Als je zoiets aanpakt, hou dan vooral zelf je ARC hoog naar beiden partijen toe. Laat je niet meeslepen in heftige discussies, blijf ‘zen’. En, als de zaken uitgepraat zijn, leg je hen uit hoe ze het in de toekomst anders moeten aanpakken.

    6. Als echter blijkt dat iemand regelmatig roddelt

    (en bijna plezier haalt uit het mensen tegen elkaar opstoken), wees dan heel streng en onverbiddelijk. Maak het heel duidelijk dat dit een verwittiging is, en dat er geen tweede verwittiging zal komen.

    7. Als de sfeer in het algemeen al serieus verpest is

    Dan wordt het al iets ingewikkelder. Dat is het moment om ons een seintje te geven zodat we advies op maat kunnen geven. Er kan namelijk ook daar iets aan gedaan worden.

    Nog vragen? Bel ons (015/43.66.20) of stuur een mail naar marketing@uman.be

    Verander de wereld. Begin bij jezelf.

    Een sterke leider wenst en creëert sterke teams. Leiderschap vereist specifieke bekwaamheden, dat spreekt voor zich. Goed leiderschap vereist onder meer doortastendheid, maar ook geduld en de bekwaamheid om correcte evaluaties te maken. Onze leiderschapsanalyse is de geschikte spiegel die uw zwaktes en sterktes in kaart brengt, zowel wat je communicatie aangaat, als wat de andere eigenschappen aangaat die voor een leider van cruciaal belang zijn. Een test die al 25 jaar zijn waarde heeft bewezen op de markt!

    Vraag nu éénmalig de vrijblijvende leiderschapsanalyse aan door op onderstaande button te klikken.

    Vraag vrijblijvend je leiderschapsanalyse aan
    No tags.

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man