+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Zo maak je een succes van kennisoverdracht

    Home Communicatie Zo maak je een succes van kennisoverdracht
    NextPrevious
    zo maken organisaties een succes van kennisoverdracht

    Zo maak je een succes van kennisoverdracht

    By Els Van den Eynde | Communicatie, Kennis | Comments are Closed | 1 april, 2020 | 0

    Kennis is macht, en je personeel is je grootste asset. 

     

    Beter nog: personeel met kennis is je grootste asset. 

     

    Hoe beter je personeel op de hoogte is van de lopende zaken in je bedrijf, hoe beter ze hun steentje kunnen bijdragen. En daarbij is efficiënte kennisoverdracht cruciaal 

     

    In dit artikel zoomen we in op:

     

    • het belang van kennisoverdracht;
    • de obstakels ervan;
    • manieren waarop je kennisoverdracht kunt maximaliseren.

     

    Het belang van kennisoverdracht

     

    Als bedrijf heb je bepaalde doelstellingen die je op het einde van het jaar wilt behalen. Het liefst van al zou je die doelstellingen zelfs overtreffen. 

     

    Maar doelstellingen overtreffen is voornamelijk weggelegd voor zij die weten hoe ze moeten samenwerken. Je bedrijf bestaat niet uit eilandjes van IT’ers, product managers of marketeers. 

     

    Je bedrijf is een groep mensen die dezelfde doelen nastreven. 

     

    Kennisoverdracht is belangrijk omdat:

     

    • het efficiënt werken bevordert;
    • meer mensen nadenken over hetzelfde probleem, wat innovatie versnelt;
    • meer kennis leidt tot betere beslissingen;
    • meer kennis leidt tot meer betrokkenheid.

     

    De obstakels van kennisoverdracht

     

    Er zijn 3 grote obstakels die efficiënte kennisoverdracht verhinderen. 

     

    Onderlinge concurrentie

     

    De eerste daarvan is onderlinge concurrentie. Stel dat je wasmiddelen produceert. Je hebt een team enthousiaste vertegenwoordigers onder je die het product aan de man brengen. Stel dat iedereen in het verkoopgesprek benadrukt hoe goed het vlekken verwijdert, op 1 vertegenwoordiger na. Hij heeft het over de geweldige geur die de was heeft wanneer het uit de wasmachine komt.

     

    Keer op keer scoort die ene vertegenwoordiger beter dan de rest. Toch deelt hij zijn truc niet. Het geeft hem een zekere status binnen het bedrijf. Als hij die kennis deelt met de rest, overtreffen ze hem misschien wel.

     

    Onderlinge concurrentie is een van de grootste obstakels voor kennisoverdracht. 

     

    Afstand

     

    In zijn boek ‘Where Good Ideas Come From’ bespreekt Steven Johnson de factoren die aanwezig moeten zijn voor versnelde innovatie.

     

    Een daarvan is afstand. Wanneer je dicht bij elkaar leeft en je komt elkaar geregeld tegen, praat je gemakkelijk. Tijdens die dialogen wissel je ideeën en meningen uit. Dat zorgt voor kruisbestuiving. Want wat voor persoon A een nutteloos gegeven is, is voor persoon B misschien wel een oplossing voor een probleem!

     

    Werknemers zien er het nut niet van in

     

    Elke afdeling lost specifieke problemen op. 

     

    Product management zorgt ervoor dat je producten voldoen aan de eisen van je doelgroep. 

     

    Marketing zorgt ervoor dat die producten leven bij de doelgroep. 

     

    Sales verkoopt aan de doelgroep.

     

    Een product manager heeft dus een duidelijke taak: ze moeten ervoor zorgen dat product A voldoet aan kenmerken X, Y en Z. Het is niet de taak van die persoon om het te verkopen. 

     

    Maar zo werkt het niet. 

     

    Zoals we al eerder zeiden: je hebt bedrijfsdoelstellingen die je wilt behalen en zelfs overtreffen. Je salesmedewerkers spelen daar een belangrijke rol in. Maar de rol van je product managers is minstens even groot. 

     

    Vroeg of laat ontvangt sales feedback over het product. Kenmerk X is misschien helemaal niet wat de doelgroep verlangt. Die info kan de sales terugspelen naar de product manager, die op zijn beurt de nodige aanpassingen kan doen.

     

    Hoe bevorder je kennisoverdracht?

     

    Een voorbeeldig management

     

    Je managers hebben een voorbeeldfunctie voor hun team. Hun gedrag is de norm. Wanneer je managers niet actief deelnemen aan kennisoverdracht, dan zal de rest niet volgen. 

     

    Laat je managers dus actief op zoek gaan naar mogelijkheden om kennis uit te wisselen. 

     

    Nodig enkele product managers en marketeers uit op de salesmeeting. Zo komen zij te weten wat de feedback van de klanten is en wat de USP’s voor een specifiek product of dienst zijn.

     

    Maar zorg er vooral voor dat managers hun eigen kennis doorgeven aan het team. Dat creëert vertrouwen, waardoor de rest ook sneller hun kennis deelt.

     

    Verklein de afstand

     

    Een te grote afstand tussen verschillende afdelingen heeft 2 oorzaken:

     

    • De geografische afstand is te groot, waardoor gesprekken weinig tot niet voorvallen.
    • De afdelingen worden niet samengebracht.

     

    Dat zijn 2 problemen die je gemakkelijk oplost.

     

    Een te grote geografische afstand los je op door informatie uit te wisselen via het internet. 

     

    Videochatten kunnen we allemaal en is helemaal niet moeilijk. Door actief in te zetten op communicatie op lange afstand, zorg je ervoor dat bijvoorbeeld het filiaal in Frankrijk niet meer aanvoelt als een alleenstaand eiland.

     

    Voor de 2e oorzaak haalden we eerder al een oplossing aan: betrek verschillende afdelingen bij belangrijke meetings. Zo ontvangen en delen zij kennis zodat iedereen zijn uiterste best kan doen om die doelstellingen te behalen.

     

    Beloon

     

    We willen het wel duizend keer herhalen: kennisoverdracht leidt tot een betere bedrijfsvoering en een efficiëntere werking. Maar zoals je eerder al las, heerst er hier en daar onderlinge concurrentie. Uiteindelijk is de mens in de eerste plaats bezorgd om zichzelf.

     

    Veel bedrijven belonen hun werknemers dan ook op basis van de bedrijfsdoelstellingen. Hoe meer je de doelstellingen overtreft, hoe groter de beloning op het einde van het jaar.

    Maak met zo’n beloning wel duidelijk dat kennisoverdracht de beste manier is om die doelstellingen te overtreffen.

    No tags.
    Avatar

    Els Van den Eynde

    More posts by Els Van den Eynde

    Related Post

    • De communicatieworkshop voor iedereen?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

      Je overtuigen van het feit dat communicatie belangrijk is, is waarschijnlijk niet meer nodig. Als bedrijfsleider of manager weet je onderhand wel dat communicatie heel belangrijk is. Dat communicatie voor iedereen heel belangrijk is, verdient misschien wel eenRead more

    • voeten van fietsers

      Geef je onvoorwaardelijke steun aan degene die jou steunt

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In 2012 had Chris Froome de Ronde van Frankrijk kunnen winnen. Hij was gewoon sterker dan zijn kopman Bradley Wiggins. Maar de afspraak was dat hij in dienst zou rijden van Wiggins en hij heeftRead more

    • werknemers in een ruimte

      Hoe bouw je werknemers loyaliteit op (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Het vinden en aanwerven van goede kandidaten is met de schaarste op de arbeidsmarkt, een hele kunst geworden. Een reden te meer om er alles aan te doen om de nieuw aangeworven medewerkers niet meteenRead more

    • emoties op de werkvloer

      Emoties op de werkvloer

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Overkomt het u wel eens dat u niet goed weet hoe met emotionele reacties om te gaan op het werk? U heeft medewerkers in dienst die een belangrijk deel van hun tijd op het werkRead more

    • Boze man

      Een klacht kan een opportuniteit zijn

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Klachtenbehandeling is in de eerste plaats een ingesteldheid, m.a.w. hoe reageert men op een klacht.  Is men bereid om er echt verantwoordelijkheid voor te nemen of zal men proberen er vanaf te geraken door bijvoorbeeldRead more

    • Jongen die time-out doet

      Zou je soms weleens op de pauzeknop willen drukken?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      “Het leven raast voorbij als een TGV.” “Het gaat toch allemaal zo snel…”: ongetwijfeld heb je dergelijke opmerkingen al opgevangen in je omgeving of misschien zelf al geuit. Je hoort het tegenwoordig zelfs van relatiefRead more

    • mensen die elkaar omarmen

      Wil je de spelers van je team het hele jaar door “op niveau” houden?

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We geven je graag een tip mee, die te maken heeft met het “kennen van” en “wijzen op” minder leuke kantjes of fouten  bij medewerkers, en waarom je dit best niet enkel tijdens functioneringsgesprekken doet.Read more

    • vrouw aan het luisteren

      Luisteren maakt integraal onderdeel uit van goede communicatie

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      We hebben het al vaak over communicatie gehad. We hebben het begrip communicatie al vanuit diverse invalshoeken belicht. Eén heel belangrijk aspect hebben we nog niet behandeld en dat is het aspect “luisteren”. Het belang vanRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!
    • Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Kennis
    • Klantgetuigenis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales
    • Uncategorized
    • Zelfontwikkeling

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man