+32(0)15 43 66 20
  • DOWNLOAD E-BOOK
U-ManU-ManU-ManU-Man
  • HOME
  • U-MAN
    • OVER U-MAN
    • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
    • ONS TEAM
  • GRATIS ANALYSES
    • LEIDERSCHAPSANALYSE
    • STRESSANALYSE
    • SALES ANALYSE
  • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
    • INTERACTIEVE WORKSHOPS
    • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
    • REKRUTEREN & MOTIVEREN
    • SALES OPLEIDINGEN
  • BLOG
    • TESTIMONIALS
  • VACATURES
    • VACATURES BIJ U-MAN
    • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
  • CONTACT

Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2

    Home Leiderschap Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2
    NextPrevious

    Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 2

    By Matteo Van Mol | Leiderschap | Comments are Closed | 22 januari, 2021 | 0

    Leiderschap is niet noodzakelijk een aangeboren bekwaamheid, maar bestaat uit wat men een “samenstelling van eigenschappen” zou kunnen noemen, die men kan leren. 

    De eerste stap in dit leerproces, is weten welke de basisprincipes zijn van leiderschap. De volgende stap bestaat er dan in je die principes eigen te maken, en dat doe je door te leren hoe je die principes in de dagelijkse omgang met je medewerkers moet toepassen. 

    In ons vorige blogartikel gaven we drie fundamentele principes van leiderschap mee. Hier volgen nog drie fundamentele bekwaamheden die voor elke bedrijfsleider of leidinggevende belangrijk zijn.

     

    1. Delegerend leidinggeven: “doen”, of “doen doen”?  

     

    Als je kijkt naar onderstaande schaal, waar zou je dan zeggen dat jij je bevindt?

    • Zone 1: Zelf doen
    • Zone 2: Beginnen delegeren
    • Zone 3: Verantwoordelijkheden zijn gedelegeerd

    In zone 1 ben je teveel bezig met “zelf doen”. Er is bijna geen overdracht van
    verantwoordelijkheden. En het is heel goed mogelijk dat je overweldigd bent met werk.

    In zone 2 ben je aan het delegeren. Hoogstwaarschijnlijk met mondjesmaat: je moet nog altijd alles in het oog houden, zaken corrigeren of ze soms zelf afwerken of… ze toch weer zelf doen. In deze zone voel je je dikwijls de trouble shooter van het bedrijf die continue brandjes moet blussen.

    In zone 3 beheers je goed het principe “doen doen”: je taak bestaat hoofdzakelijk uit sturen en begeleiden (coachen) van medewerkers of leidinggevenden maar niet meer uit “zelf doen”. Proficiat! Dat betekent dat je in staat bent om efficiënt verantwoordelijkheden te delegeren (wat iets heel anders is dan taken delegeren), en op dat vlak hoog scoort wat leidinggeven betreft.

     

    2. Een bekwame leider is gedreven

     

    Het woord “gedrevenheid” (in het Engels “drive”) geeft aan in hoeverre iemand iets in zich heeft dat hem of haar in een bepaalde richting duwt. Het is iets dat van binnenuit iemand “drijft” tot actie. En laat dat ook net een essentiële factor zijn van bekwaam leidinggeven.

    Gedrevenheid heeft dus veel te maken met passie en enthousiasme, met geloven in de toekomst, met een overtuiging en zekerheid dat het doel gehaald kan worden. In tijden van crisis is dit dus een hele belangrijke eigenschap. De gedrevenheid van een team “om er te geraken” berust immers altijd op de gedrevenheid van de leider.

    Een voorbeeld: 

    Een gids leidt een groep mensen naar de top van een berg. Zodra de gids niet meer gelooft dat hij er met zijn groep zal geraken verliest hij niet alleen zijn zekerheid, hij verliest ook zijn goesting om door te zetten en hij zal automatisch de mensen in de groep minder motiveren. En als de gids er niet meer in gelooft en er geen moeite meer voor doet, hoe denk je dan dat de mensen die hem volgen, zich voelen?

    Schijnbaar onoverkomelijke problemen, falen, onverwachte barrières (zoals een lockdown!), tegenwerking (extern zowel as intern) kunnen de gedrevenheid van een leider flinke klappen geven. Maar dat wil niet zeggen dat een leider die gedrevenheid niet terug kan doen opleven. Dikwijls is het enkel een kwestie van kennis, inzicht, en out-of-the-box durven denken.

     

    3. Een bekwame leider heeft geduld

     

    “Een mens zonder geduld is als een lamp zonder olie”, zei de Franse schrijver Alfred De Musset. En hij had gelijk.

    Een bekwame leider mag gerust weinig geduld hebben met zichzelf, zolang hij maar geduldig is naar anderen toe.

    Wanneer je bijvoorbeeld een medewerker coacht is geduld een sterke troef. Een leider die bij het coachen weinig geduld heeft creëert immers al snel een heel gamma ongewenste reacties bij de medewerker. Die kan namelijk neerslachtig worden, of opstandig, of hij geeft het op, of hij kan doen alsof hij het begrijpt terwijl dat niet zo is (met alle gevolgen van dien achteraf). 

    Anderzijds weet een bekwame leider wanneer hij op het gebied van geduld moet “schakelen” – want eindeloos geduld leidt uiteraard ook niet tot resultaten. 

     

    Leiderschapsanalyse 


    Wil je graag weten op welke punten van leidinggeven je goed scoort? Vraag gratis en vrijblijvend onze
    Leiderschapsanalyse aan: een uiterst precieze analyse die al meer dan 30 jaar haar waarde bewezen heeft en die de focus legt op de specifieke eigenschappen die een leider nodig heeft.

    Vraag een leiderschapsanalyse aan 

    Leiderschap
    Avatar

    Matteo Van Mol

    More posts by Matteo Van Mol

    Related Post

    • Ondernemer vs. manager (deel 2)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In onze blog “Ondernemen versus managen – deel 1”  gaven we aan dat in een  (kleinere) KMO een bedrijfsleider noodgedwongen meerdere verantwoordelijkheden heeft. Naast zijn functie en verantwoordelijkheid als ondernemer, is hij immers ook deRead more

    • Ondernemer vs. manager (deel 1)

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      In een (kleinere) KMO heeft een bedrijfsleider noodgedwongen meerdere verantwoordelijkheden: naast zijn functie als manager van het bedrijf is hij dikwijls ook de productie verantwoordelijke, de verkoper, de kwaliteitsverantwoordelijke, de HR verantwoordelijke, de boekhouder, … Read more

    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Wij horen bij U-Man dikwijls deze vragen : “Waarom is het zo moeilijk om medewerkers te motiveren?” of  “Wat moet ik doen om mijn medewerkers gemotiveerd te houden?”  Het eerste waar de meeste bedrijfsleiders aanRead more

    • Bekwaam leidinggeven: fundamentele eigenschappen, deel 1

      By Matteo Van Mol | Comments are Closed

      Wij stellen vast dat zeer veel bedrijfsleiders het heel moeilijk vinden om hun mensen gemotiveerd te houden. Het (bege)leiden van medewerkers is voor velen het moeilijkste facet van hun taak als “baas”. Er wordt zoveelRead more

    • Corona virus

      Hoe leidinggeven in tijden van nood?

      By Els Van den Eynde | Comments are Closed

        Door het Coronavirus en de getroffen maatregelingen om de volksgezondheid te kunnen garanderen is ons dagelijkse routine helemaal omgegooid. Velen zijn technisch werkloos, anderen zijn getroffen door de ziekte en dan zijn er nogRead more

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • De “menselijke factor” in je bedrijf: essentieel voor goed leiderschap
    • Een verkoper gebruikt het motto: “Stel jezelf de vraag niet, stel de vraag!”
    • Ondernemer vs. manager (deel 2)
    • Ondernemer vs. manager (deel 1)
    • Leiderschap in moeilijke tijden: hou het moreel hoog!

    Categorieën

    • Communicatie
    • Crisis
    • Efficiëntie
    • Kennis
    • Leiderschap
    • Rekruteren
    • Sales

    ANALYSES

    • Leiderschapsanalyse
    • Sales analyse
    • Stressanalyse

    E-BOOKS

    • De 10 Fatale fouten in de Verkoop
    • De 10 fatale fouten bij het Delegeren
    • De 10 Fatale fouten bij het Rekruteren
    • De 10 Fatale fouten bij het Communiceren
    • De 10 Fatale fouten bij Functioneringsgesprekken

    OPLEIDINGEN

    • Management opleiding: T.E.A.M.-opleidingen
    • Rekruteringsopleiding: Recru-Tec™ opleiding
    • Opleiding functioneringsgesprekken: Jobstar opleiding
    • Sales Opleiding: Trust$elling

    SOFT SKILLS & INTERACTIEVE WORKSHOPS

    • Interne communicatie
    • Conflictsituaties oplossen en vermijden
    • Het succes van topverkopers
    • Rekruteren, motiveren en evalueren

    U-MAN BELGIUM

    • Werfheide 3, 2812 Mechelen (routebeschrijving)
    • +32(0)15 43 66 20
    • info@uman.be

    U-MAN GENTBRUGGE

    • Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (routebeschrijving)
    U-Man Copyright 2020 | BTW BE0435.560.880 - RPR Mechelen | Legal: Privacy Policy-Cookie Policy | Webdesign by ABOVESECOND
    • HOME
    • U-MAN
      • OVER U-MAN
      • CERTIFICATEN & ERKENNINGEN
      • ONS TEAM
    • GRATIS ANALYSES
      • LEIDERSCHAPSANALYSE
      • STRESSANALYSE
      • SALES ANALYSE
    • WORKSHOPS & OPLEIDINGEN
      • INTERACTIEVE WORKSHOPS
      • MANAGEMENT OPLEIDINGEN
      • REKRUTEREN & MOTIVEREN
      • SALES OPLEIDINGEN
    • BLOG
      • TESTIMONIALS
    • VACATURES
      • VACATURES BIJ U-MAN
      • VACATURES BIJ KLANTEN VAN U-MAN
    • CONTACT
    U-Man